Varför är professionell grafisk design viktig?
Kan vi inte göra det själv? Denna fråga tillfrågas framför allt av ensamföretagare, hantverkare och företagare i små och medelstora företag mindre företag när det kommer till skapandet av nya tryckta produkter.
Även om det är vanligt i stora företag att anlita en reklambyrå för grafisk design eller webbdesign, gillar små och medelstora företag att göra det själva.
Låt oss övertyga dig om att det är värt att anlita en professionell grafisk designer eller designbyrå!
10 goda skäl till grafisk design
1. Det första intrycket räknas
När potentiella kunder kommer i kontakt med ditt företag fattar de beslutet inom de första sekunderna, oavsett om de gillar vad de ser eller inte. Ditt visuella utseende har stor inverkan på om potentiella kunder som inte känner dig och som inte har blivit medvetna om dig genom rekommendationer ser ditt företag, din verksamhet och din praxis för förtroende och vill köpa en produkt eller tjänst av dig.
Om ditt kommunikationsmedel har en bra design drar de nya kunderna slutsatser om dina arbetssätt som de bedömer som lika professionella.
2. Tydlig varumärkeskommunikation
Innan du skapar en tryckt produkt behandlar designproffsen i detalj ditt varumärke och vilka värderingar och känslor du som person och företag skulle vilja kommunicera till dina kunder. Om du är på väg att starta ett företag och ännu inte har en tydligt definierad image eller vill ändra din befintliga varumärkeskommunikation, kommer en erfaren grafisk designer att hjälpa dig att definiera dina varumärkesmål.
Detta sker i dialogen med dig istället. Endast de som är tydliga med sitt huvudfokus och fördelarna med sin produkt och tjänst kan kommunicera detta tydligt och förståeligt till sina kunder via alla online- och offlinekanaler.
3. Högt igenkänningsvärde
Din logotyp, företagets skylt ovanför butiken, den kompletta affärsutrustningen i form av visitkor, företagsbroschyren, alla produktblad och kataloger, reklam- och affischkampanjer, online-närvaro och mässmontern, allt ska vara konsekvent och enhetligt. Detta är det enda sättet för kunder att känna igen ditt företags visuella utseende när som helst och var som helst.
Ju oftare en kund kommer i kontakt med din logotyp och ditt varumärke, desto mer fastnar det i hans sinne. En viktig faktor för att få värdefulla rekommendationer.
4. Stick ut från konkurrenterna
Det höga igenkänningsvärdet genom en enhetlig design är viktigt för att skilja dig från konkurrenterna. Det kan vara så att det finns många företag i din bransch som erbjuder liknande produkter och tjänster. En designprofessionell analyserar dina konkurrenter i termer av deras styrkor och svagheter. Det hjälper dig att sticka ut visuellt och innehållsmässigt för att uppmärksamma potentiella kunder på dig och ditt företag.
Tiden är knapp och i de flesta fall kunder bestämma sig inom kort om vad de köper.
5. Iögonfallande design och högkvalitativ typografi
Fånga kundernas uppmärksamhet med en iögonfallande design, ett bra urval av typografiska element och ett tilltalande bildspråk. En person absorberar runt 80 procent av intrycken visuellt.
En bra grafisk designer kommer att välja rätt bilder för dig, beroende på vad du vill kommunicera och vad som går till hjärtat av målgruppen. Om du inte har dina egna bilder hjälper dem dig att köpa dessa från lagermedia eller organisera en individuell fotografering i ditt företag, din butik eller din praktik.
6. Ögats vägledning
Varje tryckt produkt har olika mål. Innan en potentiell kund lägger undan ett flygblad är det till exempel viktigt att den viktigaste informationen kan förmedlas till honom på kort tid.
Det finns fasta regler som vår visuella uppfattning följer. En professionell grafisk designer vet hur man riktar betraktarens öga, från logotypen till uppmaningen, dvs en specifik uppmaning.
Dessa kan till exempel vara att boka tid med dig eller anmäla dig till ett informationsevenemang.
7. Specialformade produkter och pappersval
Om du erbjuder en produkt eller tjänst av hög kvalitet är det värt det i anpassade storlekar och /eller hög kvalitet att investera i specialpapper, t ex med strukturerad eller lätt blank yta. Den speciella känslan understryker värdet och säkerställer att kunden uppmärksammar broschyren mer.
Ju högre kvalitet av ett prospekt, ett flygblad eller en broschyr, desto mindre ofta hamnar den i papperskorgen och desto mer plockas den upp upprepade gånger.
Om du erbjuder ekologiska produkter eller om ditt företag följer en ekokod och vill hålla ditt ekologiska fotavtryck så litet som möjligt kan du göra detta till dina kunder inte bara skriftligt utan även visuellt genom att använda obestruket papper i dina tryckta produkter och kommunicera haptiskt.
8. Bestäm innehåll
En designprofessionell är också en innehållsproffs. Han vet hur man formulerar innehåll och placerar det visuellt så att det stannar kvar i kundens sinne. Fakta är viktigt, men kunden vill samtidigt bli underhållen. Det är inte produkten och tjänsten som kan säljas, utan det mervärde som kunden får av det.
9. Målgruppsorienterad design
Inför själva designen bestäms målgruppen. Hur ser en typisk köpare ut? En designer eller en reklambyrå har lång erfarenhet och koordinerar din design exakt med din målgrupp.
Här är några exempel för bättre förståelse:
Människor från Allgäu reagerar annorlunda på visuella stimuli än stadsbor, som ständigt utsätts för sensorisk överbelastning. Som målgrupp behöver barn ett åldersanpassat, övervägande visuellt formspråk.
Ekologiska butikers kunder kan nås med ett annat bild- och formspråk än kunder av mat lågprisbutiker. Alla som går till en naturläkarmottagning förväntar sig lugna och dämpade färger, samtidigt som det kan bli färgglatt i en logopedpraktik.
10. Spara värdefull tid
Att anlita ett designproffs sparar dig och din personal mycket tid som är mer meningsfullt för alla involverade för sin faktiska affärsverksamhet och sina kärnuppgifter.
Speciellt om du inte är bekant med skapandet av utskriftsdata kan det kosta dig mycket tid och nerver. Ett proffs kan till exempel slutföra designen av ett komplett flygblad på mycket kortare tid, och några dagar senare kommer du att hålla din nya tryckta produkt i dina händer.
Dem tar över kommunikationen med tryckerierna och hanterar reklamationer när en tryckare gör fel. När det kommer till färgnoggrannhet står den grafiska formgivaren bredvid pressen och övervakar justeringen av färgerna. Fundera på om pengarna du investerar i professionell grafisk design lätt hade kunnat tjänas någon annanstans på samma tid. Du kan också göra anspråk på reklamkostnader för skatteändamål.
11. Integration i företagskommunikation
Design för print och online går hand i hand. Tryckta kampanjer stöder ofta onlinekampanjer och vice versa.
Varumärket måste vara konsekvent på alla plattformar och kommunicera samma innehåll samtidigt. Det är det enda sättet marknadsföring kan bli framgångsrik och nå målgruppen vid rätt tidpunkt med rätt medium. En designer förbereder optimalt all grafik, bilder, infodiagram och texter för användning i de enskilda medierna, från flygblad till smartphones, och säkerställer konstant kvalitet
Professionell grafisk design är en nyckelfunktion för att bli framgångsrik på marknaden på lång sikt och för att sticka ut från konkurrenterna.
Det handlar om att övertyga, tillfredsställa och inspirera kunder. Om det finns ett gott förtroendeförhållande kommer en kund att förbli lojal mot dig och kommer att rekommendera dig till affärspartners, vänner, familj och bekanta. Så du kan växa på lång sikt och öka din försäljning.