7 Interaktionsprinciper för Bättre Användbarhet på din Webbplats

glenn carstens peters npxXWgQ33ZQ unsplash

De 7 interaktionsprinciperna enligt DIN EN ISO standard 9241-110 – för att optimera konvertering och bättre användbarhet i nätbutiker och webbplatser.

Att utveckla en e-handel, webbplats, eller produkt med verklig användbarhet i åtanke är ofta lättare sagt än gjort. Men om du håller dig till de 7 dialogprinciperna/interaktionsprinciperna som finns inskrivna i ISO-kraven, är det halva striden. Dessa dialogkoncept påträffas regelbundet och gäller för närvarande inte bara programvara.

Du säkerställer att ditt system fungerar effektivt, framgångsrikt och tillfredsställande för kunderna. I ett användbarhetstest kommer du regelbundet att se av konsekvenserna att ett upptäckt användbarhetsfel vanligtvis beror på ett brott mot olika dialogkoncept.

Vad är användbarhet?

I enlighet med användbarhetsstandarden ISO 9241-110, beskrivs den enligt följande:

Interaktiva system, tjänster eller produkter används av specifika kunder i en mycket explicit användningskontext för att effektivt, framgångsrikt och tillfredsställande uppfylla specifika önskemål.

Om dessa principer implementeras i webbdesign bidrar optimeringen avsevärt till webbplatsens övertygelse. Åtgärderna ska säkerställa att sajten inte bara gläder besökaren, utan också blir en upplevelse för dem. Följande del presenterar de individuella principerna för övertalning och förklarar konkreta exempel för deras implementering på en webbplats.

Men hur får jag verklig synlighet?

Att uppnå verklig synlighet är ofta lättare sagt än gjort. Till exempel har de flesta strukturer, tjänster och produkter regelbundna köpare och ofta även ett fåtal konsumentgrupper. Men alla använder sin produkt på olika sätt.

Om du till exempel använder en webbshop eller onlinebutik, finns det vanligtvis olika rutiner för att placera din produkt på motsvarande webbplats för att få.

Val 1: Sökfunktionen. Så snart du anger en sökterm kommer du att få en lista med resultat. Med hjälp av denna lista bestämmer du dig för önskade varor. Ju mer exakt du avgränsar din produkt i sökfältet, desto mer riktade blir resultaten.

Val 2 : Surfa. I det här fallet går shopparen vanligtvis från produktkategori till produktkategori tills de hittar den produkt de vill ha.

Annorlunda sammanhang

Beroende på situationen kan samma kund även vidta olika åtgärder, som t.ex i en mycket stor stormarknad. För att ta hänsyn till just dessa beteenden är en bra och distinkt kundkravsanalys inför idéfasen obligatorisk. Oavsett vilken riktning köparen tar bör målet vara obehindrat, säkert och intuitivt att nå.

Kraven i ISO 9241 inkluderar sju dialogprinciper som hjälper till att skapa konsumentvänliga dialoger.

De 7 interaktionsprinciperna

Vilka är de 7 interaktionsprinciperna, även kallade dialogprinciper?

De sju interaktionsprinciperna eller dialogprinciperna är oberoende av de krav som en kund kan ställa på din speciella enhet. Ta inte dessa begrepp som konkreta instruktioner, utan som tips som gör att du kan designa ett användarvänligt system.

Om du vill se varje konversation eller undersida till din webbplats, designa en egenskap hos ditt system eller någon instruktion enligt de flesta av dessa koncept, då har du definitivt skapat utmärkt användbarhet i ditt system.

Dessa 7 dialoger principer är inte lika tydliga som till exempel heuristik (tumregler). Dialogkoncept är inte alls lika väldefinierade och skräddarsydda för ditt system som t.ex. Din affärsguide. Det bör dock noteras att din guide, förutom praxis och heuristik, förlitar sig eller helt måste förlita sig på dessa koncept.

Uppgiftens lämplighet

En röstkommunikation anses vara uppgift- lämpligt när köparen är villig att använda sin uppgift för att fullgöra. Regeln är att användaren ska göra så många steg och deluppgifter som behövs, men inte för många per uppgift. Detta imperativ för röstkommunikation gäller särskilt effektiviteten och effektiviteten av användbarhet.

Det är lätt att formulera med hjälp av ett kontaktformulär. I de flesta fall räcker det att köparen uppger sitt namn, e-post och skriver ett meddelande. Ett val av telefonnummer är ofta valfritt. Men du kommer också att upptäcka kontaktformulär som är mycket mer komplicerade och har fler fält att fylla i än vad som egentligen är nödvändigt.

Om en konversation inte är en kontinuerlig uppgift -värdig, då orkar konsumenten antingen inte mer att uppfylla sina uppgifter och önskemål, eller så behöver han betydligt mer resurser än nödvändigt. Det är därför avgörande att du utformar dina dialoger, hemsidor och strukturer så passande som möjligt för uppgiften.

Självbeskrivande förmåga

Ett språk är självbeskrivande till den grad att det ständigt är uppenbart till människor som de är i ett bra samtal och vad han kan flytta och hur. Ett verktyg med en överdriven grad av självdeskriptivitet kallas vanligtvis intuitivt.

Till exempel kan länkar som är färgade och understrukna lätt identifieras som hyperlänkar. Vi tenderar att inse att ”klickning” kan ta oss till en annan sida. Men om vi ser en hyperlänk på ett ovanligt eller tvetydigt sätt är det mycket svårt för oss att ta en andra titt.

Styrbarhet

Ett språk är kontrollerbart om personen kan starta samtalsflödet och sedan påverka kurs och takt tills målet är nått. Ett underbart exempel på kontrollerbarhet är väldesignade kassaprocesser (t.ex. vid beställning i en webbshop).

För att minimera avbokningsbeteendet önskar kunden en hög grad av kontrollerbarhet. Kunden vill se hur många steg dem har kvar och hur många dem redan har tagit. Det finns tips som handlar specifikt om kontrollerbarhet, som den så kallade 3-klicksregeln.

Kontrollerbarhet kan i hög grad påverka användbarheten. Användaren har hela tiden känslan av att ha kontroll över enheten och därmed över sin situation. Speciellt med känslig data är denna känsla extremt viktig och kan förhindra att användaren avbryter.

Feltolerans

Ett språk är feltolerant om det förmodade resultatet kan slutföras även med få eller inga korrigeringsförsök från användarens sida. Det är inte alltid viktigast att vi utformar våra sidor och dialoger på ett sådant sätt att de tillåter små misstag. Vi bekräftar dock att inga fel kommer att inträffa inom det primära området.

Om vi ​​till exempel antar att siffror skrivs in på ett formulär är det meningsfullt att tillåt endast inmatning av siffror.

Anpassbarhet

Ett språk är anpassningsbart när kunder kan skräddarsy interaktionen mellan människa och enhet och presentationen av information efter deras förmågor och önskemål. När det kommer till användbarhet handlar anpassningsbarhet oftast om kontrollerbarhet och lämplighet för verksamheten. Ett exempel på anpassning är ett expertläge och ett nybörjarläge i en speciell programvara.

Vanligtvis finns det inställningar i webbläsare som ställs in på standardvärden och dessutom ”fler inställningar” kan justeras.

Ett annat exempel är att konfigurera instrumentpaneler som du ofta gör med din smartphone. På så sätt kan alla ställa in sin hemskärm som de vill att den ska vara. Ofta använda appar hittar då en lämplig plats så att de kan nås snabbt. Mindre ofta använda appar flyttas vanligtvis till baksidan eller till en annan sida.

Främjar lärande

En sida system bidrar till att ta reda på t.ex. information, samtidigt som köparen lär sig de många alternativen genom interaktion.

Det är mycket viktigt att konsumenten får löpande kommentarer på sina handlingar. Han behöver veta om hans input är korrekt och därför till hjälp eller inte. För att öka inlärningseffekten kan konsumenten även använda möjligheten att prova sina steg innan han ger sig in i den ”riktiga” driften av systemet (sökord: onboardingprocesser).

Överensstämmelse med förväntningarna

När en detalj är som förväntat beter den sig som vi förväntar oss. Vanligtvis används ordet ”konsistens” som en synonym. Särskilt inom ledningen är detta ofta ett av de uttalanden som görs när en faktor inte alltid är kompatibel.

Däremot finns en önskan att väga upp saker. Förväntningsmatchning är mycket viktigt och användbart. Till exempel kan vi läsa en STOP- skyld på nästan alla språk. Detta beror på att skyltarna har åtta hörn och är röda.

Slutsats

De sju interaktionsprinciperna kan hjälpa dig att designa din (digitala) produkt som en onlinebutik eller en webbplats. Syftet är att öka och upprätthålla webbplatsens användbarhet. Det finns ingen direkt gradering av huruvida en av principerna är viktigare än de andra.

Du måste vara uppmärksam på layouten och idén om din produkt för att säkerställa att var och en av dessa principer uppfylls i varje detalj. Om du vill bryta en princip (konsistens är särskilt populärt), fundera på om fördelarna med att bryta en princip uppväger de användbarhetsfel du kommer att införa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg