Persuasive Design, även känt som över övertygande design på svenska är en beprövad del av varje UX-designprocess för att effektivt uppnå konverteringsmål. Vi ger en kort översikt av psykologi inom webbdesign.
Vad är övertygande design?
Persuasive Design är ett speciellt tillvägagångssätt för webbdesign. Som termen övertygande antyder ligger fokus på att övertala webbplatsbesökaren. Syftet är att användaren ska vidta en åtgärd som ett resultat av att uppfatta designen som han inte ens hade tänkt på innan han besökte webbplatsen.
Den övergripande optimerade designen påverkar användaren att besöka webbplatsen oftare och under längre perioder och att använda den mer intensivt. Till exempel kan det leda till mer produktförsäljning eller helt enkelt prenumereration på ett nyhetsbrev.
Designen optimerar webbdesignen och ökar responsen från webbplatsbesökaren. Designen stödjer kundvägledning och blir därmed en drivkraft för kundresan. Helst utgör tillvägagångssättet en väsentlig del av onlinestrategin och används i enlighet med de mål som eftersträvas med webbplatsen.
Övertygande design baserad på psykologiska och socioteoretiska teorier
Det är viktigt att skapa incitament så att målgrupper utvecklar förtroende för webbplatsen och de tjänster som erbjuds. Detta uppnås genom att besökarna plockas upp känslomässigt
På webbplatsen känner du helst igen din önskemål och principer igen. Med den övertygande designtekniken går webbplatsleverantörer ett steg längre: de strävar efter att ändra användarbeteende.
Det finns inget tvång, utan snarare social påverkan. Designen tilltalar inte bara användarens medvetna uppfattning, utan också till deras undermedvetna. Eftersom omedvetna processer spelar en viktig roll för att uppnå förändringar i beteende.
Vilka är designprinciperna?
Människor fattar inte alltid fatta beslut på grund av rationella överväganden. Det skulle ofta vara meningsfullt att granska den tillgängliga informationen innan ett viktigt beslut fattas och att ta med den i bedömningen. Men i verkligheten händer det ofta inte. Det kan också bero på att många människor saknar ro och tid att göra det på grund av stress. Därför fattar de beslut utifrån kriterier eller grunder som de själva ofta inte är medvetna om
Den amerikanske psykologen Robert Cialdini undersökte i vardagliga situationer varför människor säger ja och identifierade sex väsentliga principer för övertalning. Han publicerade sina resultat 1984 i boken ”Influence: The Psychology of Persuasion”.
Han identifierade principer för övertalning som också gick in i Persuasive Design-metoden:
Ömsesidighet
knapphet
auktoritet
Engagemang och konsekvens
Likeness
Socialt bevis
Om dessa principer att implementeras i webbdesign, bidrar optimeringen avsevärt till webbplatsens övertygelse. Åtgärderna ska säkerställa att sajten inte bara gläder besökaren, utan också blir en upplevelse för honom. Följande del presenterar de individuella principerna för övertalning och förklarar konkreta exempel för deras implementering på en webbplats.
Ömsesidighet
Principen om ömsesidighet är baserad på vanan att känna sig skyldig att återgälda efter att ha fått en gåva eller tjänst. Det anses vara en grundläggande mänsklig princip.
I en värld där människor är beroende av varandra ärömsesidighet en viktig element för att skapa förtroende. Antagligen bildade på denna grund den första byteshandeln och grunden för den moderna marknaden.
När det gäller ett onlineerbjudande, implementera kund -orienterade tjänster. En högkvalitativ layout, bra tjänster och ytterligare förmåner som produktprover eller rabattkuponger för shopping med partners förmedlar uppskattning till webbplatsbesökaren.
Folk vill ha mer av det som det är brist på.
Denna princip gäller oavsett kvaliteten på produkterna. Detta beror uppenbarligen på rädslan för att missa något, mer känt som FOMO, Fear of mising out.
Att arbeta med aspekten brist i marknadsföring kan främja köpbeslutet. I detta sammanhang kan det vara meningsfullt att på konstgjord väg minska antalet varor som fortfarande finns tillgängliga i onlinebutiken.
Genom att designa webbplatsen är detta område påfallande synligt, för exempel med staplar i trafikljusfärger ökar besökarnas vilja att köpa.
Engagemang och konsekvens
Principen om engagemang står för lojalitet. Människor strävar efter att balansera sina handlingar och övertygelser och engagerar sig konsekvent i goda ändamål.
Du vill framstå som pålitlig. Så det finns ofta en strävan att agera på samma sätt som det passar in med handlingar i det förflutna. Denna attityd kan få människor att anta denna attityd även när det kanske inte är lämpligt i situationen.
Den övertygande designen bygger på engagemang och konsekvens från webbplatsbesökare uppmuntras att få involverade i begränsad omfattning och till exempel recensioner för köpta produkter. Det är också en bra idé att presentera liknande produkter i en översikt när du säljer dem.
Detta ökar sannolikheten för att kunden väljer andra produkter från samma linje eftersom han är övertygad om att konsistensen är korrekt.
Sympati
Människor gillar att vara med de de gillar är. Följande faktorer är viktiga för denna princip: Människor gillar människor som är som dem. De gillar de som komplimenterar dem och de som delar samma mål med dem. Det är här e-handelsleverantörer kan börja. För nätbutiker är det därför självklart att göra sig populär.
För att om webbshoppen behagar besökaren kommer den att trivas där och deras vilja att köpa produkter ökar. Om dem gillar företaget är det mer sannolikt att dem engagerar sig i det.
Ytterligare exempel för implementering av sympatiprincipen är personliga meddelanden såsom att skicka födelsedagshälsningar. Däremot kan man också tänka sig att annonsera med ett omdöme som målgruppen gillar.
Socialt bevis
Människor baserar ofta sina beslut på andra, speciellt när de är osäkra. I relation till marknadsföring på nätet kan denna princip ses till exempel i betydelsen av produktrecensioner från andra kunder.
Om en artikel bedöms positivt av majoriteten ökar köpviljan. Därför rekommenderas det att göra betyg synliga i onlinebutiken på ett framträdande sätt. Dessutom kommer en optimerad webbdesign att hjälpa köpare att lämna positiva recensioner.
Övertygande design är samma som användbarhet. Båda tillvägagångssätten relaterar till webbdesign. Den övertygande designen syftar dock till att motivera och uppmuntra besökaren att vidta en specifik åtgärd. Din grundläggande inriktning är en psykologisk.
Användbarheten beskriver däremot webbplatsens användbarhet och snarare är det en förutsättning för designen enligt principerna för användning.
Mer potential genom psykologi
Tillvägagångssättet att designa en webbplats baserad på grunderna i psykologi är lovande. Att inspirera människor att vidta åtgärder genom övertalning och socialt inflytande har visat sig vara en värdefull möjlighet i marknadsföring för företag och online butiker. Det återstår också att varna för att missbruka metoden för manipulation.
I praktiken används principerna för övertalning främst inom enskilda områden. Att helt implementera konceptet som en lättanvänd och övertygande webbutik är mer än värt att sträva efter inom e-handel.