Psykologi i E-handel – Öka Försäljning Online med Försäljningspsykologi

online 2900303 1280

Vad är grunderna för försäljningspsykologi och hur kan du använda  använda dem för att öka försäljning online?

Vi känner alla till detaljhandelsknep:

De dyra sakerna som ställs mitt på hyllorna. De billiga märkena är däremot placerade nedanför så att de inte är i direkt räckhåll.

Sedan de små produkterna som erbjuds dig framför kassan så att du fortfarande kan köpa dem. Men inte bara i fysiska butiker påverkas kunden av dessa små knep.

Det finns också sätt online att övertyga kunder av ett köp för att övertyga och detta bör också användas. Den tekniska termen för denna procedur är försäljningspsykologi.

Grunderna av försäljningspsykologi

Definitionen försäljningspsykologin analyserar den psykologiska nivån och dess förändringar när en potentiell kund uppfattar en produkt. Genom korrekt tillämpad försäljningspsykologi övertygelse, motivation och känslor används för att skapa en positiv stämning för köpet samt en optimering av konverteringar.

Människor lever, arbetar och bestämmer enligt omedvetna beteendemönster och erfarenheter. Med hjälp av dessa tar vi snabba beslut. försäljningspsykologin använder handlingsmönstrentill en Uppmuntra köp. Inom försäljningspsykologi handlar det dock inte på något sätt om att övertyga människor om dåliga produkter eller att helt enkelt få dem att göra något köp. Här skulle man tala om manipulation, som medveten påverkan

När börjar försäljningspsykologin?

I fysiska butiker börjar försäljningspsykologi när man går in i butiken. Känslan av välbefinnande, hälsningen, erbjudandet om hjälp: allt detta påverkar det första intrycket.

Den sociala instinkten

Denna faktor är svårare att känna igen och framför allt att tillämpa när du har en e-handel.

Lekinstinkten är för en instinkt. Potentiella kunder skulle vilja röra och testa en produkt här.

Därför bör man alltid ge möjlighet att kunna testa produkten innan köp.

Oavsiktlig blindhet

Med denna effekt uppmärksammar människor inte stimulansen, utan fokuserr  på något annat, så stimulansen uppfattas inte.

Ett av de mest välkända experimenten är det ”osynliga gorillatestet”. Det är en video där basketspelare kastar bollen till varandra. Försökspersonerna uppmanas att räkna antalet gånger idrottarna kastar bollen till varandra

Vad deltagarna inte vet är det i videon av en person i en gorilladräkt som går igenom bilden.

Efter att ha sett videon kommer deltagarna att tillfrågas om de tittar videon gör något något ovanligt märktes. Ungefär hälften märkte inget ovanligt här och de hade inte märkt gorillan. Eftersom testpersonernas uppmärksamhet riktas mot något annat lägger de inte märke till gorillan och det är som om det är osynligt för dem.

Perceptionstest

Faktum är att våra uppmärksamhets- och bearbetningsresurser är begränsade. Därför koncentrerar vi oss alltid bara på de viktigaste detaljerna och vår hjärna kompletterar en bild med befintliga system. Detta tillåter oss att få en fullständig, sömlös upplevelse, men det hindrar oss också från att märka ovanliga saker som händer i bakgrunden.

I e-handel placeras den viktigaste informationen placeras i förgrunden. Dessutom bör webbdesign aldrig skjuta andra saker i bakgrunden. Designen ska uppmärksamma kunderna på exakt vad som är avsett.

Förändra blindhet

Människor är faktiskt väldigt bra på att upptäcka förändringar. Egentligen märker vi det direkt när ett nytt föremål dyker upp i synfältet och gör oss automatiskt uppmärksamma på det.Förändringsblindhet uppstår på grund av flimmer.

Om en bild visas med avbrott orsakade av flimmer medan det blir ett objekt som läggs till eller tas bort från bilden, kan vår hjärna inte bearbeta detta.

Ett annat exempel är filmfel som inte märks vid första anblicken. Till exempel har en karaktär i en scen fortfarande en blå tröja på sig. I nästa scen är tröjan röd. Även hela människor kan bytas ut obemärkt.

I ett annat experiment förklaras vägen för en förbipasserande vid en informationsdisk. Den förbipasserande distraheras kort.

Under denna tid kommer informationsmedarbetaren att utbytas. Om den förbipasserande vänder sig till den anställde igen märker han eller hon vanligtvis inte bytet.

Än idag är orsaken till förändringsblindhet inte känd och det finns olika förklaringar till detta. Om du vill göra ändringar i webbdesignen bör du bara göra en ändring en gång.

Du kan också använda animationer för att visa justeringar av webbplatsen.

Tillgänglig design

Tillgängliga webbplatser är märkbara, funktionsdugliga, begripliga och robusta. Pricken över i:et som kan uppfattas här står för tydligt igenkännliga och läsbara typsnitt och texter. Du bör också vara uppmärksam på kontrastförhållandet mellan färgerna.

Designen måste också utformas på ett sådant sätt att webbplatsen är tillräckligt kontrastrik, till exempel för att färgblinda personer ska känna igen innehåll. Onlinebutiken ska alltid anpassas till enheten och användaren. Displayen ska alltid anpassa sig till skärmformatet. Du bör även tillämpa två-sinnes-principen. Det innebär att både synskadade och hörselskadade kan använda webbplatsen. Användningen av skärmläsare bör också stödjas.

Operativ betyder att webbplatsen kan styras med mus eller tangentbord. Röststyrning via smarttelefonen är också tänkbar

Vissa webbplatser uppdaterar automatiskt den öppna sidan av integritetsskäl. Här bör dock användaren ges tillräckligt med tid att fylla i formulär utan tidspress

En begriplig webbplats är tydligt strukturerad och strukturerad, så att varje kund kan direkt hitta sin väg. Texten är enkel och tilltalande. Möjligheten att visa texter på enkelt språk eller teckenspråk bör också erbjudas.

En robust onlinebutik stöder så många webbläsare som möjligt. Detta kräver en strukturerad och felfri HTML-programmering.
Hicks lag.

Hicks lag tillåter tidsmätning för beslutsfattande. Principen upptäcktes av William Edmund Hick och Ray Hyman. Hicks lag är:

Den tidpunkt då ett beslut fattas ökar med antalet alternativ.

Detta betyder, förenklat, desto fler alternativ det finns att välja mellan, desto längre tid tar beslutsprocessen. Även i videospel används den här rffekten.

Lite tid ges för beslut för att stimulera spänning. Om du vill ta bort spänningen lite så förlängs beslutstiden.

För att för att generera en kort beslutsperiod bör kunden inte ges för många alternativ. Istället bör man hellre förlita sig på ett mindre antal lämpliga och tilltalande alternativ.

Psykolog Paul Fitts beskriver och förklarar denna effekt på följande sätt:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg