Online shopping, även känt som e-handel, blomstrar. Det spelar ingen roll om det är kläder, möbler, bilar, matvaror eller något helt annat – allt fler beställer saker på nätet. Så vad ska du vara uppmärksam på som butiksoperatör – vi ger några tips.
Ett par klick och allt är hittat. Några fler klick – allt är betalt och gjort. Snabbt, enkelt och spännande.
Det här är de tre huvudpunkterna när du handlar online nu för tiden.
Om du ser dig omkring inser du snabbt att många redan handlar på nätet. Den ökande populariteten för onlinebutiker är uppenbar, eftersom många kunder helt enkelt tycker om att inte behöva ”anstränga sig” för att ”gå” (online) och handla. Ett annat argument för den växande populariteten för nätbutiker är det enorma utbudet. Tusentals varor kan helt enkelt erbjudas i en sådan butik.
Näthandlare måste därför anstränga sig och investera mycket tid och arbete för att bygga en framgångsrik webbutik. Vissa tycker att det räcker med att bara lista så många produkter som möjligt för att generera hög trafik. Men detta är ett vanligt misstag . För att göra shoppingprocessen enklare för dina kunder måste många saker tas i beaktande, några av som vi kommer att ta itu med här vill ha.
Början är hälften av resan
Potentiella kunder avgör snabbt på hemsidan om webbutiken förtjänar uppmärksamhet eller inte. I e-handelsvärlden lämnar besökarna en butik mycket snabbare och dyker upp hos konkurrenten med bara några klick. Av denna anledning får startsidan inte överbelastas.
Dina webbdesigner bör vara kreativa och huvudmenyn bör definitivt justeras. Mindre är ofta mer. En lämplig färgsättning och vid behov kontrasterande accenter är också till hjälp och bör samordnas med företagets design eller målgrupp.
Produkten du letar efter bör hittas med max 2 klick från hemsidan. Kunden ska kunna navigera lätt och inte stöta på svårigheter med att söka och köpa.
Allt ska vara enkelt! Naturligtvis är det idealiskt om butiksägaren kan experimentera med designen själv och föra sajten till perfektion. Men vad ska man göra om man inte har så mycket erfarenhet av design och programmering? Ingen panik! Svaret är enkelt – du kan spara tid och nerver genom att använda professionella e-handelsmallar när du skapar en onlinebutik eller genom att anlita en byrå för att sätta upp och sätta upp en sådan onlinebutik eller e-handelsteman till exempel för WooCommerce eller Magento.
SEO är ett måste
SEO (sökmotoroptimering) är en viktig och säljfrämjande komponent för nätbutiker.
Du behöver inte vara proffs för att starta en onlinebutik. Men för att bygga en framgångsrik och konkurrenskraftig butik bör du redan vara bekant med SEO-grunderna. Duplicerat innehåll, unika titeltaggar, ”talande” webbadresser, intern länkning, PageSpeed… Låter det konstigt?
Vem vet vilka möjligheter det finns för att enbart optimera sökfunktionen. Det är därför vettigt att ta itu med ämnet Optimering av omvandlingsfrekvens (CRO). Om allt detta är för mycket eller för tråkigt för dig kan specialister med erfarenhet av design och genomförande av e-handelsprojekt hjälpa till.
Kort är bra
Det betyder att du eliminerar alla onödiga steg till det väsentliga– i registreringsformuläret eller i checkout. Hur många gånger har du velat registrera dig på en webbplats, men varit tvungen att fylla i flera fält och inte velat göra det längre? Troligtvis har du lämnat denna webbplats.
Det är viktigt att respektera besökarnas tid. Onlinekunder vill spara tid, vilket är en av anledningarna till att de handlar online. Om besökarna redan är redo att registrera sig bör inget gå fel.
Du bör kontakta dina kunder genom olika kanaler eller så erbjuder de olika kontaktalternativ. Besökarna är individuella och unika och därför måste även kommunikationskanalerna anpassas.
Oavsett om det är på en webbplats, appar, e-post, telefon eller sociala medier . Kunder reagerar på innehållet på en mängd olika sätt. Som nätbutik bör du vara tillgänglig överallt, eftersom kundupplevelser har ett starkt inflytande på ett företags rykte.
Det betyder att du måste förstå vad du ska erbjuda dina besökare genom olika kanaler . Varför är det lättare för vissa besökare att ta kontakt via e-post och inte via telefon? Hur kan vi göra köpprocessen ännu enklare och snabbare? Om du vill starta en framgångsrik onlinebutik måste du ta itu med dessa frågor på djupet.
Självklart kommer användarvänlighet först. Om kanalerna optimeras i den här omfattningen är chansen stor att även potentiella kunder blir riktiga köpare.
Varje åsikt räknas
Mer än hälften av besökarna fattar sitt köpbeslut först när de läst feedback från andra kunder på bloggar eller forum. Logiskt sett vill ingen bli lurad. För e-handlare kan detta innebära en enorm förlust av potentiella kunder om han glömmer att kontrollera regelbundna recensioner av sina produkter.
Dessutom är det mer sannolikt att betyg uppnår en hög ranking än normala produktsidor. Tack vare recensionssidan har du omedelbart flera fördelar gentemot dina konkurrenter: Gratis unikt innehåll och en livlig sida som helst fortsätter att flytta uppåt i sökmotorernas ranking. Skäm bort dina kunder!
Små tecken på uppmärksamhet gör stor skillnad. E-handelshandlare vet mycket väl att detta är viktigt även för nätbutiker. För att ge kunden känslan av att bli omhändertagen privat, användning av individuella prissänkningar eller specialerbjudanden– till rätt tid och på rätt plats – var ett bra beslut. Och positiv feedback skadar aldrig.
Viktigt att tänka på för e-handel
Uppmaningselement – dessa kan och bör övertala kunder att köpa och generera nya besökare.
Knappar som ”Köp nu” eller ”Besök butiken” passar bäst här. Men det ska inte heller se för tvångsmässigt ut!
Förtroende
Som en e-handlare kan du få allt – den bästa marknadsföringen, den bästa appen, bästa service, bästa webbplats. Kundsupporten är den mest förstående i världen och värdeerbjudandet – så bra att det är svårt att tro. Men allt detta kanske inte hjälper.
Varför?Eftersom kunderna inte känner butiksägaren. Internet är en stor, hemsk och ond plats där kunden bara sätter sin tillit till vissa pålitliga personer eller företag. Så du måste meddela kunden att de förutom förstklassiga varor även förser dig med vänlighet och pålitlighet!
Slutsats
Med alla tips och strategier för att undvika fel, vad som är viktigt är det som är bra för kunden – eftersom det gör nätbutiken enklare att använda, mindre komplicerad, snabbare och mer unik – är också bra för ranking, konvertering och därmed försäljning.
Och glada besökare spenderar inte bara pengar, utan även viktiga bakåtlänkar, rekommendationer och en positiv bild av ditt varumärke.