Bra design är (inte) en smaksak.
Att visuell kommunikation fungerar är alla överens om. Men åsikterna kan variera mycket om en design är bra eller dålig. För olika är smak, gillande och ogillar.
För den grafiska formgivaren är det desto viktigare vissa design riktlinjer att känna till och följa. Det handlar inte bara om ett vackert utseende, utan om bra läsbarhet, visuell riktning, komposition och struktur som säkerställer att en design fungerar. Bra design följer alltid funktionen som ska uppnås. Inte bara optiken. Frågan om vad exakt bra design är kan därför bevisas med hjälp av faktorer . Här är åtta vanliga designmisstag att undvika:
Designmisstag #1: Allt innehåll är behandlas lika
Information strömmar ner över oss överallt. Det är inte lätt att hålla koll på saker här.
Stora och pråliga element uppfattas snabbare och lättare än små och oansenliga. Så vi bestämmer intuitivt vad vi tycker är intressant och inte
För en grafisk formgivare uppstår en viktig punkt: Objektens visuella hierarkin. Den anger att innehållet sorteras efter dess vikt och presenteras i stigande ordning.
Följaktligen visas rubriker i det största teckensnittet och är i design dominerande. Däremot skrivs bildtexter och källor med små bokstäver.
Här uppmärksammas mittdelen.
Designmisstag #2: Underskattning av kraften i upprepning
Repriser är tråkiga och uttråkar tittaren? I repetitioner finns en avgörande kvalitet när det kommer till en att skapa en harmonisk design. Ta en titt på din favorittidning och du kommer att upptäcka att rubriker, brödtext och bildtexter har en fast storlek.
Ofta till och med samma färg och typsnitt. Detta är ingen slump, utan ett medvetet designbeslut. Konsekventa reps producerar en enhetlig bild. Detta gäller:
- Teckenstorlekar
- Färger
- Teckensnitt
- Utformning
Om samma typsnitt, färger och former används inser läsaren att det är en produkt av ditt varumärke. Detta enhetliga utseende kallas Corporate Design.
Designmisstag #3: Använda för många teckensnitt
Oerfarna designers har en tendens att få så mycket variation till en design som möjligt. Speciellt mångfalden av fantastiska typsnitt är frestande att göra. Men typsnittet blir snabbt förvirrande eller påträngande. Tumregeln är: aldrig mer än 3 typsnitt per design. Detta kanske inte verkar så mycket till en början, men så är inte fallet. Om du inser hur många typsnitt det finns av ett typsnitt, är det mycket.
Vad är en typsnittsstil?
En typsnittsstil är en variation av ett teckensnitt. De mest kända inkluderar:
Standardsnitt, till exempel vanliga eller romerska, fetstil, extra fet, kursiv stil, som kursiv magra snitt, som lätta eller tunna, smala typsnitt, och så vidare.
Designmisstag #4: Du vet inte att teckensnitt har karaktär
Varje typsnitt har en egen optik och reflekterar en specifik tid, stil eller en fast bild. Typsnitt fungerar, oavsett om den används medvetet på lämpligt sätt eller inte. Faktum är att många typsnitt är designade specifikt för ett visst område eller en viss målgrupp. Föreställ dig en broschyr för en läkarmottagning med västerländsk typsnitt. Dessa associationer går helt enkelt inte ihop och verkar konstiga.
Designfel #5: Du väljer färger baserat på magkänsla
Färg i designen? Gärna, men inte vilka som helst! Färger kommunicerar nämligen med betraktaren. Detta har en enorm inverkan på hur designen uppfattas.
Designmisstag #6: Du använder specialeffekter
Du fångar direkt ögat: Regnbågsgradienter, skuggor i ljusa färger, vågiga förvrängningar – alla dessa effekter har det gemensamt att de är idag inte längre används. Du bör avstå från detta. Detta har inget med bra design att göra. Bra design kan vara högljudd och flashig, men det krävs en säker instinkt. Om du är osäker om att använda specialeffekter, hellre göra utan det.
Designfel #7 : Vitt utrymme saknas
Vitt utrymme är mycket viktigt för en framgångsrik design! Felet är baserat på idén att utrymme ska användas för att låta ögonen vila och inte överrumpla åskådaren med för mycket information.
Det är faktiskt så att det designade området kommer till sin rätt först när det finns ledigt utrymme. Ett välplacerat vitt utrymme är inte ett värdelöst område, men stöder läsbarhet och styr läsarens uppmärksamhet mot det avgörande innehållet.
Mycket vitt utrymme och en stark kontrast mellan teckenstorlekarna gör det så enkelt för tittaren att hitta rätt.
Designmisstag #8 :Du använder för mycket text och inte tillräckligt med bild
För mycket text gör att ingen vill läsa. Med en roman kan du komma över det eftersom det handlar om handlingen och historien. När det gäller en specialistartikel eller blogg, leder dock för många siffror och bokstäver till huvudvärk, så att texten inte läses alls.
Lösningen: infografik eller bilder.
Visuella element drar till sig mer uppmärksamhet än text. Bilder eller grafik är lättare att förstå och gör kopplingarna mer synliga.
Särskilt bilder på ansikten skapar en stark attraktion på oss människor. Om personen på bilden tittar åt ett visst håll kommer vi att göra detsamma.
Genom att titta direkt in i kameran känner vi oss direkt tilltalade.
När du kontrollerar din design för dessa typiska designmisstag är du mycket närmare en professionell design.