Storytelling har bevisat sig vara extremt effektivt i marknadsföring och kundkommunikation av anledningen att vi människor tilltalas av historier. Dessa historier fångar vårt intresse och får oss att vilja stanna och lära oss mer.
Utöver detta är människor också visuella varelser. Det välkända talesättet ”en bild säger mer än tusen ord” är faktiskt helt sant. Kombinera dessa två och du får visuell storytelling. Korrekt använt kan detta vara extremt effektivt i företagskommunikation.
Varför är hög relevans för tittaren så viktig?
Din berättelse når bara medieanvändare om den triggar känslor, att de till exempel identifierar sig med en hjältinna eller hjälte eller berättelsen har åtminstone något att göra med deras liv och inställning till livet.
Genom att låta tittaren känna igen sig i hjälten byggs sympati för produkten som annonseras upp, budskap internaliseras och köpimpulser sätts. Den psykologiska ”beröringen” får dock bara vara omedveten, annars kommer målpersonen att känna sig manipulerad
Vad är viktigt i storytelling?
”Kärnberättelsen” ska vara så enkel att den kan berättas i två meningar, men även expandera till många avsnitt. På så sätt kan huvudidén användas i första hand på sociala medieplattformar.
Detta gör att tittarna kan komma in på olika ställen. Hur berättelsen bearbetas exakt måste dock anpassas till de specifika förutsättningarna för respektive kanal. Till exempel, medan dramaturgin i en berättelse kan byggas upp till slutet i tv-inslag, bör den på Facebook väcka uppmärksamhet direkt så att användarens intresse väcks för att se klippet.
Hur utvecklas visuellt berättande?
Träffas i en avslappnad atmosfär för en brainstormingsession. Förbli mentalt öppen och flexibel i ditt tänkande, stäng av din egen sax i huvudet på jakt efter kreativa lösningar, eller ifrågasätt ibland det välbekanta. Kreativitetstekniker som mindmapping, kluster eller Tilmag-metoden lämpar sig också för detta.
Gör så här:
- Analys av data och fakta, såsom mål eller. Kundgrupper, konkurrenter, marknad och unika säljförslag
- Analys av de värderingar, filosofi och uppdrag som företaget står för
- Brainstorma idén med berättelsen, hjältarna med sina problem och konflikter de måste lösa. Starka känslor, som uppstår i bästa fall, ska i alla fall utvärderas positivt
- Leta efter exempel på vad företaget gör för att slutföra sitt uppdrag. Finns det några överlappningar med berättelsens kärnidé?
- Forskning för användarberättelser som underbygger berättelsen
- Idéval med preferens för berättelser som är relevanta för det nuvarande livet
- Brainstorming för ytterligare händelser och potential för konflikt för att snurra berättelsen så fritt och associativt som möjligt till ytterligare avsnitt
- Fundera på vilka bilder som kan användas för att visualisera berättelsen
Hur du skapar självförevigande och interaktion
Visuell storytelling i sociala medier lycka bäst från varumärken och företag som är så originella att de gillas av användarna
Det är dock endast önskvärda varumärken eller institutioner med ett starkt socialt eller politiskt engagemang som upplever aktivt användardeltagande. Användare lägger nämligen till sina egna inlägg och kommentarer och markerar dem med hashtags.