Varumärkesskapande med sociala medier är en värdefull investering för ditt företag. Ditt mål är att dina kunder förknippar positiva känslor med ditt varumärke och på så sätt stärker deras förtroende för din verksamhet. Effekten: kunder vill handla från dig om och om igen. Ta reda på nedan vilka steg som är viktiga för ditt varumärkesbyggande
Vilka är fördelarna med marknadsföring på sociala medier?
I genomsnitt surfar vi på internet flera timmar om dagen. Sociala medier är de mest använda medierna och väljs ut av användarna direkt efter att de vaknar.
Speciellt med den unga målgruppen är användningen enorm. Det innebär att sociala medier är ett perfekt verktyg och plattform för att bygga ditt varumärke!
I sociala medier kan verkliga gemenskaper byggas med rätt innehåll, som rekommenderar varumärket och driver det. Med närvaro på sociala medier ges inte bara företag möjligheten att kommunicera effektivt med befintliga kunder, men också på medellång till lång sikt för att vinna nya kunder!
Du skapar förtroende genom att titta bakom scener kan du presentera dig själv och ditt företag och skapa så underbar autenticitet.
Steg 1: Vilken social medieplattform passar mig och min målgrupp?
Du behöver inte vara på varenda sociala medie plattform för att bli framgångsrik. Det räcker om du väljer 2-3 plattformar sociala mediekanaler som du fokuserar på och som du bygger ditt varumärke hållbart på. Leta efter de plattformar som din målgrupp befinner sig på och använder. Din målgrupp ska finnas på plattformen och sättet som plattformen används och fungerar ska passa väl ihop med innehållet som du vill skapa.
Facebook: Fortfarande det sociala mediekanal med flest aktiva användarna och därmed den största marknadsplatsen i världen. Cirka 65 miljoner företag interagerar med sin målgrupp här. Detta sociala nätverk har visat sig fortfarande vara kanalen med störst räckvidd.
Med riktad annonsering på Facebook kommer dina tjänster och produkter att nå den största räckvidden.
Har du bra idéer för instruktionsvideor, handledningar eller guider? Då bör du bygga ditt eget varumärke på YouTube. Efter det surfar de flesta där.
Har ditt företag mycket med estetik och livsstil? Då skulle Instagram och såklart Pinterest vara rätt sociala mediekanaler för att vända sig till din målgrupp och bygga ditt eget varumärke på sociala medier. På båda kanalerna söker besökarna inspiration till sina egna liv. De gör det på gott humör. Med väldesignade bilder och videor kan du skapa en solid fanbas på kort tid. På Pinterest letar framför allt kvinnor efter hantverkstips, matlagningsrecept och livsstilsprodukter.
Hur effektivt är marknadsföring på Sociala media för varumärkesbyggande?
Content Marketing, innehållsmarknadsföring genererar tre gånger så många potentiella kunder (kontakter, prenumeranter, order) som traditionell marknadsföring. Du behöver inte vänta på att användarna ska hitta din webbplats via Google. Sociala medieplattformar står nu för en stor del av webbplatstrafiken. Trafik på sociala medier hjälper till att generera leads och sälja dina produkter. Eftersom användare av sociala medier inte bara vill bli underhållna, de är också intresserade av att köpa!
Steg 2: Varumärke på sociala medier med ett konsekvent utseende
Vad är social media branding?
Var uppmärksam på ett uniformt utseende och genomgående samma ton, stil och färger. Du märker din kanal med den, därför talar man om social media branding. Presentera dig själv på samma sätt i alla kanaler så att dina potentiella kunder kan känna igen dig direkt på din unika design. Detta är oerhört viktigt för ditt varumärkesbyggande med sociala medier! Begränsa dig till max 3 färger och typsnitt.
Naturligtvis är effekten av färger också viktig. Fundera på vilka känslor du vill väcka och hur du vill att ditt företag ska se ut. Faktum är att färg ökar varumärkesmedvetenheten med upp till 80 procent. Du kan hitta mer input i min artikel:
Varumärkesfärger spelar en viktig roll i varumärkesbyggande.
Återkommande element som skisser, små ritade element eller till och med kreativa foton på dig ger utseendet en varierad och kreativ twist. Konsekvent bildmaterial som förkroppsligar din varumärkesimage ökar också medvetenheten om ditt varumärke.
De bästa tipsen för att designa ditt flöde
Använd samma profilbild eller din logotyp för alla dina kanaler om du har en. På så sätt kommer du att bli igenkänd vid första anblicken och dina potentiella kunder kommer att bygga förtroende.
Se också till att för att förkroppsliga ditt varumärkes värden och för att vara äkta. Är du rolig, snabb och personlig? Eller mer formell och professionell? Visa dessa värden på alla kanaler och hitta din personliga stil. Du bör låta likadant på alla kanaler för att hålla en konsekvent röst.
Följ stilen konsekvent. Detsamma gäller ditt varumärkesanspråk, som bör finnas överallt i samma form.
Steg 3: Marknadsföring på sociala medier: Lägg upp innehåll med mervärde
Innehållet är kung: För att locka nya följare till dig är bra tillagt värde för ditt innehåll är viktigt. Dessa tre innehållspelare spelar en viktig roll för att bygga ett varumärke:
Inspirerande innehåll är innehåll som din målgrupp identifierar sig med och som delas ofta.
Utbildningsinnehåll är innehåll som användaren lär sig av mycket och sparar (t.ex. tips & tricks, instruktioner).
Personligt innehåll berättar något om dig och ditt varumärke personligen och ger kommentarer (t.ex. introduktion, din karriär).
Däremellan annonserar du även ditt erbjudande. Men var uppmärksam på en balans så att din kanal inte blir en reklamplattform.
Strö även in det slentrianmässigt så att det uppfattas diskret och att du inte överöser din målgrupp med annonser.
Grundregeln är: kvalitet före kvantitet! Kvalitativa bidrag är det bästa och slutligen marknadsföring på sociala medier . Se dock till att publicera innehåll med jämna mellanrum (minst 1-2 per vecka). Människor köper av människor – förbli alltid autentiska och ge dina följare även personliga insikter bakom kulisserna.
Storytelling för ditt varumärkesbyggande med sociala medier
För att skapa relevant innehåll för din målgrupp måste du bokstavligen skriva berättelser för din marknadsbyggnad på sociala medier. Folk minns innehåll bättre när det kommuniceras genom berättelser.
Berättelser främjar innehållets emotionalitet, särskilt om användarna själva eller kända problem i Recognize-berättelserna.
Med bra berättande fängslar du dina läsare
Skapa en plan för inlägg så att du inte stressar från inlägg till inlägg och in på skapa innehåll snabbt i sista minuten efter jobbet, planera dina inlägg i förväg. Skapa en innehållsplan för varje månad, som du arbetar igenom och lägg sedan in innehållet i till exempel Facebook Creator Suite.
Steg 4: Kommunicera med din målgrupp
För att binda och engagera följare till dig på lång sikt är regelbunden kommunikation mycket viktig. Svara på kommentarerna på dina inlägg på sociala medier och ställ uppföljningsfrågor för att öka engagemanget. På så sätt kommer ditt inlägg också att spelas ut till en bredare publik.
Ta med din expertkunskap till grupper, kommentera och kom i samtal med andra användare. På så sätt uppmärksammar du dig själv och din profil. Fråga också dina följare vad de vill ha av dig och vad du kan göra bättre. Denna feedback är mycket värdefull för ditt engagemang. Glöm inte heller att kontrollera dina meddelanden regelbundet!
Berättelser som interaktionsförstärkare
Berättelser och historia för att interagera med dina användare och skicka dig via att visa upp. Ställ frågor, skapa omröstningar, posta kundresultat och recensioner av ditt företag. Och, mycket viktigt: uppmärksamma ditt nya inlägg. För att göra detta, länka ditt inlägg, täck det med ett klistermärke och lägg till en intressant rubrik och en uppmaning för att väcka användarens intresse. Det är vettigt att posta berättelser då och då under dagen så att din berättelse alltid visas framför användaren.
Steg 5: Utvärdering: Vilka inlägg i sociala medier togs emot väl av din målgrupp?
Kolla och utvärdera en gång i månaden hur dina inlägg presterar och vilket innehåll som tas emot väl. Personliga inlägg får mer engagemang än reklaminlägg, det är normalt. Se om det finns några innehållsformat som sticker ut och har fått mycket uppmärksamhet. På grundval av detta kan du skapa liknande inlägg.
Reels är väldigt effektivt för ökad räckvidd stor eftersom Instagram alltmer utvecklas till en videoplattform.
Men karusellinlägg och infografik ger också mycket mervärde, som ofta sparas. Återigen, Prova det som fungerar bäst för din kanal och varumärkesbyggande. Om du följer alla dessa steg för att bygga ditt varumärke kommer ingenting att stå i vägen!