Design har många aspekter, från grafisk design till illustration till arkitektur.
Design ska inte i något fall likställas med konst, eftersom: Design är mål- och lösningsorienterad och eftersträvar ditt specifika syfte. Är du i färd med att designa en layout för ditt varumärke, men är osäker på vad du ska uppmärksamma? Nedan kommer du att lära dig om de viktigaste reglerna som skiljer design från icke-design.
Ordning är den viktigaste designregeln
Det mesta verkar designat när elementen är tydliga och harmonisk arrangerade. Detta betyder dock inte bara det geometriska arrangemanget. Det finns underbart designarbete som är till synes kaotiskt men ändå estetiskt tilltalande.
Bra design är konsekvent in i minsta detalj- Sett på detta sätt motsvarar kaotisk design också principen ordningen, så länge kaoset är konsekvent och inte godtyckligt. Det handlar om att utveckla ett tydligt, konsekvent designkoncept för att utveckla en sammanhängande helhetsbild.
Motsatser
Efter beställning, den näst viktigaste designregeln är motsatsernas spel. Jämlikhet och skillnad, harmoni-kontrast, statisk och dynamisk, diskret, slående. Precis som yin och yang står motsater mot varandra och bildar en helhet. Design frodas på spänningsfältet hos de nämnda motsatserna.
Andera två element är tydliga samma storlek eller väsentligt olika. Antingen har två ytor samma färg eller bildar en stark kontrast. Så kallade ”otydliga skillnader” är inget halvt och inget helt och leder inte till framgångsrika designlösningar.
Tydlig eller diskret?
Passar tydliga designelement bäst eller en mer subtil design? Svaret påverkar valet av färger och former och deras fördelning. Med gatuaffischer, till exempel, försvinner gråskalor i vimlet – så använd det inte i annonser! För broschyrer, å andra sidan är en diskret färgläggning lämplig.
Harmoni och kontrast
Harmoni ser lugn ut, kontrast är slående. Harmoni uppstår genom jämlikhet, t.ex. genom samma storlekar eller samma arrangemang. Men om det görs för strikt kan detta leda till monotoni. Endast variation genom olika format och varianter ger spänning till layouten. Samspelet av färger med hög kontrast blåser liv i design gör dem slående. Monokroma färgharmonier, å andra sidan, förmedlar en lugn atmosfär, återhållsamhet och elegans.
Monokroma färger förmedlar lugn
Du kan också uppnå en harmonisk eller högkontrasteffekt med valet av typsnitt . Om du kombinerar olika typsnittsstilar i en typsnittsfamilj förblir helhetsbilden harmonisk. Om du däremot blandar olika typsnitt, välj medvetet en extrem kontrast – kom ihåg: annars är det inget halvt, inget helt.
Less is more
Det är en stor utmaning att inte göra FÖR MYCKET. Du ser permanent överbelastade layouter, men sällan layouter som skapas enkelt. Många har en tendens att tänka ”more is more” – annars kunde kunden tycka att man gjort ”för lite”.
Men detta är faktiskt helt fel! Designer blir oftast snyggare när man tänker less is more.
Skriv ner dina idéer på papper först
Kreativa idéer börjar först i sinnet! Skissa dina idéer med snabba drag, det behöver inte vara ett konstverk. Om du först sätter dig vid datorn på jakt efter en idé finns det en fara att bli alltför påverkad av befintliga idéer. Du är inte fri! Det finns heller ingen ”Design för mig” mirakelknapp på datorn.
Många nybörjare förväntar sig omedvetet att så fort de sätter sig vid datorn kommer den att göra jobbet åt dem. Detta är naturligtvis inte verkligheten. Vet du inte hur man kommer på kreativa idéer? Läs min bloggartikel
Den viktigaste designregeln: titta!
I slutet av varje designprocess är öga, känsla och sinne de viktigaste faktorerna. Analysera din design för inkonsekvenser, motsägelser, svagheter och disharmoni. Låt din design sjunka in och försök känna var den inte är rätt än. Design är 80 % konceptuellt arbete , men också 20 % inspiration .