Idag när vår uppmärksamhet är kortare än någonsin räcker några sekunder för att få ett första intryck och för att avgöra om en produkt eller en webbplats eller webbdesign tilltalar en potentiell kund. Enligt deras egna utsagor påverkar utseendet eller det visuella utseendet på en produkt majoriteten av alla köpare vid köp. Detta lämnar lite utrymme för de andra sinnena att stödja ett köpbeslut. Det är samma sak med webbplatser: mer än hälften besöker inte en webbplats igen om de inte gillar hur den ser ut.
Dessutom är unika färger förknippade med en hög igenkänning värde. Inom webbdesign och i företag anses marknadsföring vara särskilt framgångsrik när konsumenten och intressenten redan känner igen företaget på dess färg.
Princip i webbdesign: Låt färgerna arbeta för dig – och inte mot dig!
Att färger kan påverka oss människor undermedvetet och medvetet är välkänt. Förutom de mycket individuella färguppfattningarna, som bygger på individers olika upplevelser, har människor också gemensamma associationer till färger – nästan alla känner känslor och kärlek i den röda färgen.
I webbdesign utnyttjar grafikern färguppfattningen och de tillhörande känslorna – och uppmuntrar därmed användaren av en webbplats att ta till sig vissa handlingar. Ett företag bör därför tidigt förbinda sig till en färg som är i samklang med företagets kärna och har affärsförbättrande egenskaper.
Strategisk webbdesign: bestäm mål grupp, bestäm varumärket – och välj sedan färgerna
Ingen framgångsrik marknadsföringsstrategi baseras på VD:ns favoritfärg. Rätt färg kan vara avgörande för ett företags framgång. Företagets mål och målgrupper bör därför definieras exakt innan man väljer färg. Inte lätt, särskilt ur den interna synvinkeln.
Vissa frågor kommer att hjälpa:
- Vilket mervärde och nytta erbjuder min tjänst eller produkt?
- Vilket budskap vill jag förmedla till användarna av min webbdesign?
- Vill du ha uppmärksamhet eller vill du hellre sälja?
- Hur ser mina konkurrenter ut på marknaden?
- Vilka egenskaper tillskriver jag mitt företag och vilka färg reflekterar dem?
- Färger och webbdesign: Den får inte vara för färgglad!
Webbplatsens färger och deras effekt på mottagaren
Röd
Den röda färgen har en stimulerande och uppiggande effekt. Det tillskrivs bland annat aptit och njutningsstimulerande, känslomässiga egenskaper. Rött är popfärgen för passionerade danser som tango. Streamingtjänsten Netflix använder också rött. Den snabbar upp pulsen och kan snabbt bli påträngande och nervkittlande om den används överdrivet, så ett sinne för proportioner krävs!
Gul
Gult är färgen på optimism och ungdom. Det fångar uppmärksamhet och förmedlar en viss grad av klarhet och struktur. Gult förknippas ofta med lycka och värme. Däremot kan gult orsaka ansträngda ögon och huvudvärk när det används överdrivet över ett stort område. Det används till exempel av Shell.
Orange
Spänning, värme och energi – Orange är en kraftfull färg. Det står för kreativitet och självförtroende. Färgen orange sägs uppmuntra till impulshandling och impulsköp, varför den används särskilt ofta för call-to-action-knappar. Hos Amazon kan du dock även hitta orange som accentfärg. Liksom rött kan för mycket orange provocera fram aggression.
Blå
Blå anses vara en seriös och fridfull färg och föredras därför ofta som grundfärg av banker, försäkringsbolag och konsultföretag. Det upplevs som balanserat, lugnt, förtroendeingivande och produktivt. Bland annat Facebook, Skype och American Express förlitar sig också på färgen blå.
Grön
Naturälskande företag använder ofta färgen grön för att indikera sin miljömedvetenhet. Starbucks och bp är utmärkta exempel. Färgen grön är förknippad med hälsa, rikedom, tillväxt och natur. Grönt förmedlar ofta intrycket av en optimistisk, vacker framtid. Ekologiska produkter använder gärna grönt som en färg för identifiering
Lila
En gång reserverat för härskare (och präster), är lila fortfarande färgen på extravagans, rikedom och visdom idag. I Mediadesign är denna färg särskilt föredragen av skönhets- och wellnessmärken. Även yahoo! använder de positiva associationerna av färgen lila.
Svart
Effekten av svart beror mycket på användningen av de andra färgerna på webbplatsen. I kombination med vitt ser svart perfektionistisk, elegant, auktoritativ och lyxig ut. Tidlösa webbplatser är särskilt lämpade för dessa två färger. Exempel skulle vara Bose, Nike och Montblanc. Om svart används överdrivet eller i kombination med rött kan färgen också göra dig nervös eller leda till negativt konnoterade känslor som rädsla eller ilska.
Vit
Renhet, enkelhet och snygghet – färgen vit anses vara den mest oskyldiga färgen av alla. Den är idealisk som bakgrundsfärg i webbdesign – en underbar bakgrund där andra färger kan sätta starka till spektakulära accenter.
Webbplatsdesign och principerna för färgteori
Kom ihåg särskilt denna regel:
För många olika färger verkar överbelastade, påträngande och avskräcker snabbt användare från att besöka en webbplats igen sida ner. Max 2-3 färger bör spela ett huvudfokus på en webbplats. Noggrant utvalda och använda med fördel kan de subliminalt ge användaren ett första intryck av företaget innan de medvetet har fattat ens ett enda ord av innehållet.
Matta färger och ljusa retrofärger gör just nu comeback – pastelltoner i mintgrönt, mjukt blått eller babyrosa är lika populärt som turkos eller ockergult. För att stanna kvar i användarens minne under lång tid finns det olika sätt att kombinera och matcha olika färger.
Varumärken kan delas in i 5 ”varumärkespersonligheter”:
Uppriktighet
Matchande egenskaper: Liten stad, Upprätt, Familjeorienterad, ärlig, originell, traditionell, sentimental, vänlig. Matchande färg: Blå
Spänning
Matchande egenskaper: vågad, trendig, spännande, cool, ung, hip, unik, up-to- datum, oberoende. Matchande färg: Rosa
Kompetens
Matchande egenskaper: Säker, Säker, Smart, Teknisk, Framgångsrik, Säker. Matchande färg: Grön
Sofistikerad
Matchande egenskaper: Högklassig, glamorös, stilig, charmig, feminin, mild, delikat, elegant . Matchande färg: Lila
Robusthet
Lämpliga egenskaper: frihetsälskande, aktiv, maskulin, stark, cool, robust , utomhus och äventyrsorienterad. Matchande färg: Gul
Färger och riktlinjer för webbdesign
Webbdesignern måste integrera företagets respektive företagsdesign. Var därför försiktig när du väljer en färg för ditt eget företag. När du väl har bestämt dig för ”gul” kan webbdesignern inte bara komma på psykologiskt snyggare färger och ändra allt … då kommer ditt igenkänningsvärde att vara helt förstört.
Ett holistiskt tema: valet av färg för webbplatser
Företagets färgschema är konsekvent på alla presentationsnivåer. Det är därför verkligen viktigt att tänka mycket noga på vilka färger man ska välja och inte bara när det kommer till webbdesign, utan redan från början, redan innan det första tryckta visitkortet har satts i omlopp.
Dessutom måste färgerna matcha din egen verksamhet, eftersom din målgrupps ögon också köper. Det handlar om påverkan, om kontinuitet, om igenkänningsvärden. Så du kan inte bara ändra färgerna efter behag om du vill framstå som trovärdig. De är en viktig del av den offentliga bilden av ditt företag.
Färger som fungerar i varje medium
Om en stark rosa färg i en hög -glans broschyr ser fräsch och djärv ut kan det leda till ”akut blindning” av användaren på skärmen – speciellt när man arbetar med den över ett stort område. Detta gäller alla ljusa färger. Det kan man inte uthärda länge på PC, surfplatta eller telefon … och den intresserade lämnar då din hemsida.
Färger på skärmen
Brist på kontrast gör det svårt att läsa och känna igen innehållet. Det som verkar ”coolt” är inte alltid vettigt. Svart bakgrund ”äter” skrift. Även klarröd. Om karaktärerna dessutom är väldigt små och fina hjälper inte ens glasögon. Pastell på pastell är inte mindre problematiskt. Det är därför viktigt att ha ett genomtänkt färgkoncept redan från början
Välj rätt färg för ditt varumärke
Detta borde vara mer än väl genomtänkt när man bygger en företagsdesign/varumärke. Rätt färg kan vara avgörande för ett företags framgång. Redan i början är det första att fråga dig själv: ”Hur är mitt företag positionerat?” Företagets mål och målgrupper bör därför vara tydligt definierade innan man väljer färg.
När färgen väl har definierats ska den inte bara ändras igen nästa dag. Det handlar om färgens effekt, den kontinuerliga användningen av färg och igenkänning. Och det betyder inte bara webbdesign, förstås. Det här handlar om ett genomtänkt färgkoncept som påverkar alla kommunikationsåtgärder (externt + internt) hos ett företag.
Låt färgerna tala för dig
Och använd kunskapen hos en webbdesigner. Dessa vet hur smarta färger är när det gäller att adressera de lämpliga målgrupperna och förmedla företagets värderingar på det undermedvetna planet. Om webbdesign ska uppfylla sin mening och syfte bör den bygga på färgpsykologins lära och utnyttja dess fördelar och positiva associationer.