Du grundade ditt eget företag och du började full av motivation. Visst vill du presentera ditt företag på bästa möjliga sätt med din perfekt skräddarsydda logotyp, men budgeten är knapp? Jag visar dig steg för steg hur du kan designa din logotyp själv – och det är helt gratis!
Alla kan inte vara designers– eller kan de?
För att kunna skapa en egen logotyp är en viss grundkänsla för former och färger en fördel. Talang är trevligt, men inte allt. En mycket viktig punkt som ofta underskattas i kreativt arbete är designregler. Bra design följer regler och riktlinjer som du kan lära dig.
Du ska såklart ha tillräckligt med tid planera på. Tänk på logotypens effekt och målgrupp.
Mitt tips: Bestäm en dag i din kalender när du bara jobbar med din logotyp. Det tar tid att komma in i ”känslan”. Om du arbetar med din design i en timme då och då, tar det betydligt längre tid.
Designprogram
Det är också fördelaktigt att ha grundläggande kunskaper om designprogrammen. Den mest kända leverantören av kreativ programvara för detta är Adobe.
För att designa din logotyp själv behöver du Adobe Illustrator. Adobe erbjuder en 30-dagars gratis provperiod som du kan avbryta efteråt. Om du gillar programmen och vill fortsätta arbeta med dem kan du hyra programmen med en prenumerationsmodell månadsvis. Som ett alternativ kan du kolla in Affinity vars program du kan köpa för cirka 60 dollar.
Fördelen: Det finns ingen prenumerationsmodell och därför endast engångskostnader.
För att skapa din logga själv, behöver du några preliminära överväganden. Tänk på följande punkter i förväg:
Skapa din egen logotyp: Preliminära överväganden
Uttalande av din logotyp
Vilka värden ska din logotyp förkroppsliga? För vilken målgrupp ska den utformas? Tänk särskilt på målgruppens ålder, kön, yrke och intressen. Finns det utmärkande detaljer som bör finnas med? Finns det några egenheter i historien om dess ursprung? Ögat är mest sannolikt att fånga roliga eller ovanliga idéer, så det är värt att skriva ner koncepten och idéerna i detalj. Det skulle också vara bra att skapa en moodboard där du samlar föredragna färger eller stilar. Vad gör tävlingen?
Starta Googles sökmotor! Det finns ingenting nu för tiden som du inte kan hitta på webben. Få inspiration, kom också ihåg att din logotyp självklart ska sticka ut från tävlingen. Vad gör konkurrensen bra, vad gör dem dåliga? Hur sticker du bäst ut? Denna forskning är mycket viktig för att ge dig en heltäckande överblick.
Designprocessen av en logga
Mindre är mer (less is more)
De mest framgångsrika logotyperna i världen är helt enkelt: McDonalds, Apple eller Nike. Alla av dem kännetecknas av det faktum att de är helt enkelt ritade och deras uttalande är tydligt till punkt.
Avlägsna din logotyp till det essentiella och motstå frestelsen att överdriva logotypen. (t.ex. genom gradienter, skuggor, 3D-effekter, etc.). Ju enklare en logotyp är, desto mer minnesvärd är den och desto högre är dess igenkänningsvärde. Less is more! Denna vägledande princip är viktigare än i någon annan designdisciplin
Vilken typ av logotyp passar mitt företag?
För många företag är ett varumärke tillräckligt för att typografera namnet i ett väl valt typsnitt. Börja skriva ditt företagsnamn i olika typsnitt och vikter och låt dem sjunka in. Från klassiskt till modernt, reserverat att presentera – tänk på vilket typsnitt som passar och ger din logotyp rätt ”look”. Djärva typsnitt är till exempel högljudda och iögonfallande, tunna typsnitt är tysta och subtila. Om du funderar på att lägga till ett figurmärke, noga med att det är unikt och meningsfullt.
Tips: Det hjälper att föreställa sig att bära din logotyp som ett klistermärke på slaget. Detta hjälper till att tänka enkelt och djärvt. Grundformer som en triangel, rektangel, cirkel eller stjärna är utmärkta baser för en logotyp. Tänk abstrakt och försök att hålla din ikon så enkel som möjligt eftersom den behöver fungera och vara igenkännbar även i litet format.
Färg
Självklart spelar färger också en viktig roll. Varje färg uttryckte känslor och passar olika branscher.
Hur hittar du dina företagsfärger. Det är dock viktigt att din logotyp även fungerar i svartvitt. Genom att använda den kan du öka kontrast och skuggning på dokument och få logotypen att sticka ut mer.
Designa din egen logotyp: en utmaning, eller hur? Här är en annan checklista för dig som verkligen är viktig för din framgångsrika logotypdesign. Om du kan kryssa i alla rutorna är din logotyp redo för världen!
- Är din logotyp läsbar?
- Är den igenkännbar?
- Vad sägs om unikhet?
- Passar den både för utskrift och webb?
- Fungerar den i svartvitt också?
- Sticker det ut från konkurrenterna?
- Passar den branschen?
- Talar den till din målgrupp?
Och det viktigaste? Känns den bra för dig och är du stolt över den?