Reklamblad finns överallt. Vi möter dem på gatan och får dem ofrivilligt pressade i våra händer. De finns med i tidningen eller faller vid våra fötter när vi öppnar brevlådan. Det är ett av de mest populära reklammedierna – produceras billigt, sprids snabbt och håller länge.
Vill du ha tips för att designa dina egna flygblad? Då har du kommit rätt!
Det finns många anledningar att marknadsföra ditt företag med detta medium. I mitt inlägg skulle jag vilja ge dig en kort översikt över vad du kan göra med Du bör överväga att planera ditt flygblad. Trots ökande digitalisering är reklambladet fortfarande det tryckta mediet par excellence.
Fördelar med reklambladet Man bör inte underskatta de haptiska egenskaperna. Till skillnad från en smartphone har ett flygblad inga mottagningsproblem, även om majoriteten av seniorer inte ens har en smartphone.
Här är Fördelar som designen av ett flygblad innebär:
- Den passar i vilken byxficka som helst, kan tas med och läsas när som helst.
- Snabb produktion: Beroende på omfattningen kan du designa ett flygblad på några dagar.
- Det är den billigaste tryckta produkten.
- Kompakt presenterad information
Tips för flygbladsdesign
Reklamblad är också bra som serieproduktion. Med en enhetlig företagsdesign kan en flygbladsserie uppmärksamma ett brett utbud av produkter. I det följande har jag sammanställt några tips som är viktiga när du designar ditt flygblad. Reklambladets mål
Fråga dig själv i början: Vad vill jag uppnå med flygblad? De konkreta målen för ett flygblad kan vara olika. Vill du öka din försäljning? Presentera ditt företag? Informera om omstrukturering? Kanske presentera ditt utbud av tjänster med en eventuell rabatt? Den specifika, den resultatet är mer mätbart.
Målgrupp
Vem vill du tilltala? Ett flygblad som inte riktar sig till en specifik målgrupp är som ett brev utan adress – ingen kommer att få det. Så bestäm först din kärnmålgrupp. Jag ska ge dig ett exempel: Om ditt flygblad annonserar äldreboende riktar sig bara dina flygblad till äldre.
Desto bättre definierad din målgrupp är, desto mer sannolikt är det att ditt flygblad blir en framgång blir. Text och innehåll Innehållet är grovt uppdelat i inledning, huvuddel och slut. I inledningen bör företaget eller produkten presenteras.
I huvuddelen granskas produkten och fördelarna mer i detalj. Argument, till exempel i form av punkter, bör struktureras sammanhängande och övertyga om produkten.
I slutet bör en uppmaning integreras, t.ex. beställ nu. Kort och enkelt. De flesta människor har inte tillräckligt med tid. Ta därför innehållet snabbt och tydligt till saken.
De flesta människor vill inte kämpa sig igenom stora block av texter och blir därför avskräckta av för mycket text. Lite, konkret information, hjälper läsaren att spara tid
Gör dem förståeliga
Läsaren har vanligtvis inga förkunskaper av ämnet, och vanligtvis skummas ett flygblad bara över. Därför bör man omedelbart förstå vad det handlar om.
Du kan också överraska läsarna. Däremot bör många underordnade satser och kapsling undvikas om möjligt.
Särskilt med flygblad, som ska förmedla information snabbt och kortfattat måste texten avslutas med en övertygande rubrik och ”fånga” läsarens intresse. Skriv texten autentiskt och levande så att läsaren inte hoppar av.
Rätt ton
Försök att använda målgruppens språk i din kommunikation. Använd en lämplig, konsekvent ton och anpassa dig till deras användning av språk och ordförråd. En viktig skillnad är bland annat talet: Hur tilltalar du din målgrupp?
Designa ett flygblad: vad hör hemma i ett flygblad?
Designen på flygbladet bör baseras på din företagsdesign. Element som din logotyp, varumärkesfärger och typsnitt ska användas. På så sätt kan ditt flygblad tilldelas dig och ditt företag. Också superviktigt: Självklart din fullständiga adress och hemsida samt information om sociala medier.
Gör det lika enkelt som för dina potentiella kunder att hitta dig var som helst.
Vilket program behöver du för flygbladsdesign?
För att designa ett flygblad behöver du ett professionellt program. Adobe InDesign är mycket välkänt. Tack vare ett brett utbud av funktioner lämnar detta inget övrigt att önska.
Om du inte är designproffs rekommenderar jag att du börjar med en grafisk designer för att arbeta tillsammans och få ditt flygblad designat. Detta sparar dig mycket tid och ansträngning som du kan investera i ditt företag.
Om du har begränsad med kunskap kan du använda sidor såsom Canva.com som erbjuder snygga och färdiga mallar som du enkelt kan anpassa till snygga flygblad.
Om du redan har färdiga texter och ett koncept är designen en ganska fast sak.
Om du har designat ditt flygblad behöver du inte oroa dig för tryckprocessen, eftersom designproffsen också tar hand om denna del åt dig.
Papper
För flygblad med bilder av hög kvalitet rekommenderar vi bestruket papper. Detta möjliggör bättre upplösning och verkar också som högre kvalitet för de flesta läsare. Du kan välja mellan en matt och blank finish. De flesta standardreklamblad är tryckta på 135 g kraftigt papper.
Naturligtvis kan du också välja tyngre papper, men det blir dyrare.
Checklista: Bra och dåliga flygblad
Här hittar du en sammanfattning av de viktigaste egenskaperna som skiljer ett bra flygblad från ett dåligt.
Kännetecken hos ett bra flygblad
- Bild- och textmaterial är konsekventa och överväldigar inte läsaren.
- Texten är förståeligt och så omfattande som nödvändigt.
- Design tar läsaren från texten och motiverar och övertygar läsaren
- Designen visualiserar målen för reklambladet
Kännetecken hos en dålig flygblad
- För mycket text: Läsaren är överväldigad.
- För lite text: Läsarna är inte tillräckligt informerade
- Reklambladet verkar överbelastad och uppmuntrar inte läsning