De 5 Viktigaste Tipsen för Framgångsrik Logotypdesign

plans 1867745 1280

Tips för din logotypdesign – vad är viktigt?

Loggan är ansiktet och den viktigaste byggstenen för ditt företag. Dina potentiella kunder och intressenter bör känna igen dig och ditt arbete omedelbart.

Men vad gör en riktigt bra logotyp? Varje företag är olika, har olika krav och kräver en oberoende logotyp. Ändå finns det viktiga funktioner som skiljer en hyfsad logotyp från en fantastisk logotyp. Nedan hittar du de bästa tipsen för din logotypdesign.

Mindre är alltid mer

De mest framgångsrika logotyperna i världen är enkla: McDonalds, Apple eller Nike. Alla kännetecknas av att de är helt enkelt ritade och otroligt minnesvärda. Designa din logotyp på ett minimalistiskt sätt och behåll bara det vesäntliga. Motstå frestelsen att överdriva logotypens design. (t.ex. genom gradienter, skuggor, 3D-effekter, etc.). Ju enklare en logotyp är, desto mer minnesvärd är den och desto högre är dess igenkänningsvärde. En logotyp är bra om du kan rita den i sanden.

Denna vägledande princip är viktigare än i någon annan designdisciplin!

Nike betyder seger. Vinnarna bär Nike. Väldigt lätt.

Sympatin vinner!

Folk kommer ihåg saker som är sympatiska mycket snabbare än saker med neutral karaktär. En logotyp kan vara så passande och rakt på sak. Om det misslyckas med att framkalla positiva känslor eller till och med stöter på avvisande är det värdelöst eller till och med kontraproduktivt.

Lyckade exempel: Nestlé förmedlar familjevård och Danone bjuder in dig att drömma.

Det måste vara hållbart.

Det betyder: logotypens livstid är förutsebar. För vissa logotypdesigner är det bara en tidsfråga innan den typen av logotyper blir överanvända och försvinner i dunkel. Många logotyper kommer då att behöva en omdesign. Med det sagt, se till att din logotyp är tidlös och inte behöver renoveras på grund av tidens smak.

Logotypdesign med hjärta och handelement kommer snart att vara omodern

Hög kvalité

Denna aspekt är i slutet av designprocessen. Det är hantverksfinishen och finjusteringarna av din logga.

Den detaljerade bearbetningen av designen kräver teknisk kunskap, programkunskap och skicklighet. När allt kommer omkring är logotypen den centrala galjonsfiguren för ditt företag och måste vara helt konsekvent. Alla proportioner, färger och arrangemang måste vara koordinerade kommer. Slutligen behöver du korrekt filformat för alla applikationer.

För att säkerställa att din logotyp alltid ser skarp ut rekommenderar jag att du använder en SVG-fil. Denna består av vektorer (punkter och linjer) och är oändligt skalbar utan kvalitetsförlust. Detta är inte fallet för data som består av pixlar.

Reflektion av personlighet

Din logotyp är en symbol för allt ditt företag står för. Den förmedlar företagets värden, adressen till målgrupp, känslor. En bra logotyp baseras på en idé som förmedlar ditt varumärkes essens: Din vision, värderingar, budskap, erbjudande och målgrupp ska återspeglas i den. Ta med din målgrupp på en resa!

Och viktigaste punkten för din framgångsrika logotypdesign: Känns det bra att presentera din logotyp för världen? Då gjorde du allt rätt! Logotypen tillsammans med motsvarande företagsdesign är flaggskeppet It’s your baby! När du lämnar över ditt visitkort ska du känna stolthet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg