I likhet med vittnesmål och rekommendationer i klassiska medier ger influencers på sociala nätverk sina prenumeranter och följare tips om produkter och varumärken och förmedlar budskap till företag. Detta har resulterat i en ny form av reklam: influencer marketing.
Hur kom influencer marketing till?
Generation Z (från född 1995) är inte särskilt tillgänglig med traditionell marknadsföring och reklam. Eftersom de sitter framför tv:n och telefonen mer än äldre generationer är de därför mindre påverkade av klassisk reklam. Annonser i tidningar och tidningar får också mindre uppmärksamhet. Det är den dragning som sociala nätverk som YouTube, Instagram, Snapchat och, i begränsad utsträckning, Facebook utövar på millennials och leder till en annan, mer digital användning av media.
Några av dessa bloggare och YouTubers/ inside hyllas som stjärnor bland denna målgrupp och har ibland tiotusentals eller flera miljoner prenumeranter eller följare. Omvandla din popularitet och ditt rykte till pengar med influencer marketing
Produktplaceringar av influencers för marknadsföring och reklam
Influencers rekommenderar produkter och varumärken till sina prenumeranter och följare på sociala plattformar. Detta är en produktplacering. Varumärkena och företagen drar nytta av populariteten och trovärdigheten hos stjärnorna i sociala medier.
Kreativitet krävs
Har du redan hittat en influencer som passar ditt varumärke eller produkt är det viktigt att ta fram en gemensam idé. Det är en bra idé att lita på intuitionen hos unga människor som har arbetat hårt för att förtjäna sin popularitet genom originalitet och professionalism och som känner till reglerna för sitt medium mycket väl. Att ge en briefing i förväg och förtydliga detaljerna i kampanjen är naturligtvis viktigt för transparent kampanjplanering för influencer marketing.
Var hittar jag min målgrupp egentligen?
För att nå den aktuella målgruppen bör du veta var de finns :
- på Snapchat-användare är oftast unga,
- på Instagram mer kvinnligt och
- på Twitter t.ex. finns även beslutsfattare.
Utöver detta finns det naturlitvis en mängd olika sociala medieplattformar såsom YouTube, TikTok, och många fler. Varje plattform fungerar på olika sätt och kan vara lämpliga för olika typer av innehåll Youtube, till exempel, är bäst om du vill skapa videos, medan Instagram kan passa bättre för bilder.
Om du vill annonsera din varumärken och produkter på bloggar kan du förmedla mer komplext innehåll. Hela berättelser (uppdelade i olika avsnitt) kan till och med berättas på YouTube…
Nackdelen med influencer marketing: ”smygannonsering”
Influencers använder sitt rykte och trovärdighet när de gör produktrekommendationer. Folk litar på influencerns expertis och eftersom att de ser upp till influencern kommer de att lyssna på deras rekommendation.
Om influencers öppet skulle erkänna att de inte bara får betalt för sina tips med pengar, utan även av de själva inte är av den åsikten som de säger, skulle de misskrediteras. Detta är naturligtvis otroligt viktigt när influencers ger produktrekommendationer för att de ska vara trovärdiga.