I en symboliskt kodad värld som dagens har logotyper enorm kraft:
Bra logotypdesign kan börja med den första kontakten med målgruppsigenkänningsvärdet, förtroende och skapa identifikation med ett företag.
Men hur definieras ”bra” logotypdesign och vad är egentligen viktigt när man skapar den ideala företagslogotypen?
Logotypdesign som en viktig del av ett företags visuella utseende
Symboler och tecken har alltid varit viktiga komponenter av mänsklig kommunikation. De hjälper oss att göra abstrakta budskap begripliga på ett ögonblick och att förmedla dem till våra medmänniskor inom några få sekunder.
Företagslogotyper tjänar också till att förmedla budskap – särskilt de som helst har en mycket Nå en specifik målgrupp , framkalla vissa känslor och associationer och motivera tittaren att köpa eller att kontakta dem.
Eller för att uttrycka det kortfattat: Din egen företagslogotyp erbjuder potentiell kundorientering, bidrar väsentligt till första intrycket och bestämmer ofta också om graden av sympati hos åskådaren för företagarna bakom logotypen. Det är inte utan anledning som företag lägger stor vikt vid professionell och välrenommerad logotypdesign och logotyputveckling, vilket fångar företagets identitet i ord och bild och gör det lätt för potentiella kunder att komma ihåg.
En bra logotypdesign är kännetecknandet av ett företag.
Det är desto viktigare att färger, former och typografi väljs för att representera företagets filosofi, värderingar och mål för respektive företag och att de harmoniserar perfekt med varandra i helhetsbilden. Bra logotypdesign smälter också sömlöst in i en befintlig företagsdesign eller utgör grundelementet för att en helt ny representativ företagsdesign kan utvecklas. Det fortsätter att ha ett högt igenkänningsvärde, sätter tydliga avgränsningar från konkurrenterna och sätter respektive företags individuella fördelar och unika försäljningsargument i förgrunden.
Den största utmaningen med professionell logotypdesign ligger därför oftast i en bra design som är så minimalistisk som möjligt och förenklad till det väsentliga och som har utvecklat sin egen symboliska karaktär.
Utvecklingen av en bra logotypdesign kräver kreativitet, men det är inte på något sätt en uppgift ensam klarar sig med kreativ brainstorming. Grunden för en bra logotypdesign är snarare en väl underbyggd analys av respektive företag och dess affärsmodell: Vad är kärnan i vår kunds företag?
Vilken målgrupp ska man vända sig till? Vilka känslor och värderingar vill vår kund förmedla? Vilken tonalitet strävar företaget efter i kommunikationen med sina kunder?
Baserat på denna analys utvecklar designers byråett idealiskt färg- och teckensnittskoncept för den framtida logotypen och gör de första utkasten. Det är viktigt att, trots all kreativitet, fokus på de riktigt relevanta aspekterna av bra logotypdesign inte försvinner.
Detta inkluderar:
Begriplighet
Tidlöshet
Igenkänningsvärde
Originalitet
Äkthet
Du bör vara uppmärksam på detta: Kvalitetsfaktorer i logotypdesign
Idéer och optisk design är ibland helt enkelt en smaksak, men det finns också skillnader i kvalitet från byrå till byrå när det gäller logotypdesign.
Dessa finns bland annat i hur logotypen är förberedd för kunden. Till exempel för att säkerställa att din företagslogotyp kan användas för olika media (presentationer, visitkort, pennor, …). logotypen ska den alltid finnas tillgänglig som vektorgrafik.
Vidare bör logotypdesignen kontrolleras för ofarlighet med hänsyn till varumärkesrätten för att förhindra juridiska konflikter med andra logotypägare.