Det mobila tillvägagångssättet blir allt viktigare inom internetsektorn och prognosen för försäljning av mobila enheter fortsätter att visa betydande tillväxt. Således blir en trend ytterligare ett evolutionärt steg i webbutveckling.
Varför är responsiv webbdesign viktigt?
Samtidigt uppstår frågan varför inte? Och i detta avseende finns det faktiskt bara ett fåtal argument som skulle kunna förmå företag att inte hänga med i tiden eller utvecklingen. Om du inte vill utesluta din målgrupp eller åtminstone delar av den och inte heller vill eller kan klara dig utan holistisk kommunikation, bör responsiv webbdesign vara en väsentlig faktor i kommunikationsstrategin.
Som ett antal undersökningar har visat, har andelen och försäljningen av mobiler enheter kommer att fortsätta att öka snabbt under de närmaste åren. Enligt IDC kommer försäljningen av surfplattor fortsätta att öka dramatiskt och smartphones likaså.
Mobilanvändare och målgrupper blir därför allt viktigare och tvingar därför webbplatsoperatörer att anpassa sig efter deras behov.
Vad är responsiv webbdesign?
Grunden för responsiv webbdesign är så kallade flexibla layouter eller rutnät. Dessa layouter anpassar sig till skärmupplösningen för den visningsenhet som används, så att innehåll som text, foton och navigering skalas och placeras på lämpligt sätt.
En responsiv webbdesign anpassar sig beroende på slutenheten. Detta gör det möjligt att visa innehåll dynamiskt för alla enheter, från stationära datorer till små smartphones.
Med responsivt optimerade webbplatser är det inte längre nödvändigt för vissa t.ex. smartphone-enheter för att skapa individuellt anpassade versioner men det finns enoptimering för alla utgångsenheter.
Skäl till responsiv webbdesign
Framtidsorientering
Att ha en responsiv webbdesign är därför oumbärligt för att användarna ska kunna komma åt innehållet så optimalt som möjligt, oavsett enheten som används.
När det gäller webbdesign, förstärk aspekten att responsiv webbdesign kommer och måste fortsätta att spela en viktig roll i framtiden.
Sökmotorrelevans
Den som strävar efter en bra position i rankningen av sökmotorerna (sökmotoroptimering) bör ha en responsiv hemsida.
Google stöder och rekommenderar användningen av responsiv webbdesign och inkluderar detta i enlighet med dess rankningsfaktorer. Med det sagt kan att inte ha en responsiv webbdesign dramatiskt negativt påverka din framgång i sökmotorer.
Optimeringen av webbinnehåll för visning över flera enheter representerar därför en viktig konkurrensfördel som företag bör använda sig av på webben ska hittas så enkelt och snabbt som möjligt.
Responsiv webbdesign har också fördelen att inget duplicerat innehåll genereras eftersom endast en webbadress någonsin används per sida, vilket kanske inte är fallet i motsats till användningen av flera versioner av en webbplats (t.ex. för speciella mobila enheter).
Effektivitet och hållbarhet
En annan aspekt som talar för användandet av responsiv webbdesign är frågan om effektivitet och hållbarhet. På detta sätt minskar responsiv webbdesign övergripande ansträngning i villkor för underhåll och underhåll av en webbplats, eftersom allt innehåll som texter och bilder bara behöver skapas en gång och kan användas på olika enheter.
En stor tidsbesparing för sidor som ofta ändras eller uppdateras. Om du däremot har två versioner av en webbplats (en för mobila enheter och en för stationära datorer) är du tvungen att underhålla, anpassa och uppdatera båda sidorna
Även om inledande ansträngning för att skapa och utveckla en sådan responsiv webbplats är högre, men ett åtagande som kommer att löna sig i på längre sikt ur både lönsamt ur teknisk och ekonomisk synvinkel.
Användbarhet
De förnuftiga och professionella tillämpningarna av responsiv webbdesign ökar bevisligen användarvänligheten för respektive webbplats. Mobilanvändare omdirigeras inte till sin egen version eller måste hantera desktopversionen, vilket gör det svårt att använda på mindre smartphones eller surfplattor.
Däremot ger responsivt optimerat webbinnehåll användaren en positiv upplevelse eller användarupplevelse. Som ett resultat kommer besökaren att tendera att stanna längre och i bästa fall komma tillbaka oftare eller rekommendera webbplatsen till andra.
Så om användaren känner sig bekväm är det mer sannolikt att han Intresserad av respektive företag, dess tjänster eller produkter. En viktig aspekt att överväga som webbplatsoperatör.