Så Hittar du dina Varumärkesfärger – Tips & Råd

slidebean p2E8RQDZ Zg unsplash

Röd, gul, grön, blå, orange , lila… Valet av varumärkesfärger är svårt för många eftersom valet nästan är ändlös. Dina färger speglar ditt företag, din personlighet och dina värderingar. Valet av dina varumärkesfärger bör därför övervägas noggrant.

Med fel färgval du förvirrar dina potentiella kunder och sannolikheten att de bokar dig minskar. Ditt val av färg är definitivt avgörande för köpbeslutet. Tänk först på vilka känslor du vill ha att uttrycka med dina varumärkesfärger och vilka egenskaper dina Bäst beskriver varumärket.

Vilken stil vill du förmedla till dina kunder? lekfull, lyxig, allvarlig, modern, högt/tyst, klassisk?

Hur påverkar färger oss?

Olika färger ger olika effekter. De påverkar oss emotionellt på olika sätt och får oss att känna olika saker.

Vissa färger fungerar positivt, andra negativt.

Varje färg väcker känslor hos betraktaren, som är förankrade i det undermedvetna på grund av hans eller hennes upplevelser.

I slutändan kommer du aldrig att tillfredsställa alla med din märkesfärger eftersom alla har olika färguppfattning. Varför varumärkesfärger är så viktiga för ditt företag. Du stödjer din igenkänningsvärde och stärka förtroende in i ditt företag.

Det är därför det är viktigt för dig att välja en färg som du älskar, som stärker och ger dig positiv energi när du tittar på den och jobbar med den varje dag.

Dina färger kommer attrahera DINA önskade kunder.

Skapa din färgpalett

Det är viktigt att du inte bara bestämmer dig för en färg. Kombinationen av 3-5 färger skapar en färgton som ändras när den visas ska kännas som ditt företag.

Så designa en färgpalett och bestäm om det passar dig eller inte. Inspiration finns tillgänglig t.ex. på Pinterest genom att skriva i färgpalett.

Tips: Ta en titt i din garderob – det finns vissa färger som du gillar särskilt att bära eller som passar just dig och din hudton? Dina eldfärger reflekteras i bästa fall i din kläder igen för att ge kunden en sammanhängande helhetsbild. Behöver du hjälp med att välja dina varumärkesfärger? Min märkesfärg laxrosa finns även i min privata garderob

Undvik för många färger

Fokusera på din färgpalett som består av 3-5 färger , annars kan det bli för färgglatt och kaotiskt. Mindre är alltid mer. Du koncentrerar dig på en 1-2 huvudfärger, du använder de andra som höjdfärger. Färger och deras effekt I det följande kommer de viktigaste färgerna och deras betydelse förklaras.

Röd – passionens färg

Rött är färgen på attraktionskraft, kärlek men också av hat. Vi tycker att färgen är mest energisk och hetaste av alla färger. Röda nyanser sägs vara aptitretande. Tecken är särskilt väl sedda, det finns en röd varning och vi raderar viktiga dagar i rött i kalendern. Färgen trycker in i förgrunden och är också Signalfärg för försäljning.

Från medeltiden ansågs rött vara djävulens färg. Människor med rött hår anklagades för att vara djävulen och kvinnor stämplades som häxor. Associationer: kärlek, krig, erotik, hetta, fara, passion, skärpa, eld, dynamik, Närhet, rörelse

Blå – färg av självförtroende

Blått är färgen på vetenskap och intellekt. Det representerar egenskaper som lugn och tillit. Men det är också en teknisk färg och representerar rationalitet och objektivitet. Blått är en populär bakgrundsfärg , som himlens klarblå. Färgen brukar också förknippas med nyfödda pojkar.

Vänskap, förtroende och pålitlighet förknippas också med blått när man planerar något i det blå. Det är antitesen till rött och har en lugnande effekt. Till exempel, om en person flyttar in i ett blått rum, uppfattar de automatiskt temperaturen som svalare.

Associationer: avstånd, kyla, lugn, renlighet, himmel, vatten, harmoni, teknik, allvar, lugn, avkoppling.

Orange – rikedomens färg

Orange har en utmärkt långdistanseffekt och används till exempel i varningsvästar som varningsfärg används. På grund av sin slående effekt är orange ett bra val för iögonfallande reklam.

Rätt använt är det en levande, glad och varm färg. Orange står för kvällssolen, skörden, själva guldet och i sammanfattning för rikedom . Utöver rött uppnår färgen det högsta uppmärksamhetsvärdet.

Associationer: aktivitet, energi , sällskaplighet, uppfriskande, kul, förändring, ungdom, Joie de vivre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg