Onödigt producerat skräp, otympligt, inte tillräckligt meningsfullt. Det finns många faktorer som inte nödvändigtvis är ett köpincitament för kunden. Här är de största misstagen i förpackningsdesign och varför du definitivt bör undvika dem.
Ingen lämplig förpackning
Ofta är förpackningen för liten eller för stor. Om ytterförpackningen är för smal finns det inte tillräckligt med utrymme för något stoppningsmaterial och om förpackningen är för stor kan varorna glida runt. Så välj den lämpliga storleken för din produkt.
Gör förpackningen för komplicerad
En förpackning som svår att öppna som kräver verktyg eller som kan skada dig bör undvikas. Det skapar en besvärlig upplevelse för köparen och främjar inte precis varumärkeslojalitet.
Överdrift av design
Detsamma gäller här: Less is more (mindre är mer). En tydlig design föredras oftast av konsumenten, eftersom den är mer lugnande och värdefull än överbelastade, påträngande design som skriker efter uppmärksamhet.
Onödig avfallsproduktion
Hållbarhet och miljöskydd är mycket viktigt för de flesta konsumenter. Fler och fler kunder uppmärksammar förpackningarnas återvinningsbarhet. Särskilt stora företag förväntas ta hand om miljön. Förpackningen ska vara så kompakt som möjligth samtidigt som man använder minst mängd material.
Förpackningen har ingen karisma
Felet här är den saknade emotionella kopplingen. Varje kund gillar att ha vissa känslor mot ett varumärke eller en produkt. Den godaste, mest spektakulära produkten ser tråkig ut om dessa egenskaper inte förmedlas genom förpackningsdesignen. Riktigt bra design stöds av en idé som är lika original som den är funktionell, som tilltalar det undermedvetna.
Amatördesign
Din förpackningsdesign måste vara professionellt utformad för att stimulera köp. En dåligt genomtänkt design säljer mindre bra. Det är därför värt att investera i en professionell grafisk designer för att presentera.
Överbelastad design, ingen färgharmoni och ingen meningsfullhet. Din produkt förtjänar bättre. Din förpackning kan göra det bättre, eller hur?
Förberedelser
Det här var säkert bara några exempel på förpackningsdesignfel. Många av de uppkomna felen kan undvikas med ett genomtänkt koncept.
Här är de viktigaste frågorna som du bör svara på innan du börjar designa:
- Vad är vad som är speciellt med min produkt?
- Varför är det bättre än konkurrenterna?
- Hur man använder min produkt?
- Vilken känsla ska det förmedla?
- Var kom det ifrån?
- Vilken är målgruppen?