Färgpsykologi i Webbdesign – Hur Fungerar Färger?

client 3691432 1280

Färger och deras betydelse – i denna artikel ger vi en inblick i färgens psykologi i webbdesign och vad man ska tänka på när man väljer färger för en webbplats.

Färger och deras effekt är en elementär del i designprocessen. Inte bara vissa känslor kan utlösas med urval av färgen, men också handlingar kan påverkas.

Färgernas psykologiska effekt bidrar alltså till att till exempel stärka ett varumärke eller företag, öka försäljningen eller leda besökare till webbplatsen till visst innehåll eller till vissa åtgärder för att animera.

Principer för färgpsykologi och färgeffekten

Färger väcker känslor hos oss, som påverkas av:

  • Kulturella förhållanden
  • Individuella villkor
  • Biologiska förhållanden

Färgpsykologi undersöker hur personer uppfattar färger. Det som är säkert är att färger väcker känslor hos oss. Dessa känslor är baserade på associationer, som representeras av individuella upplevelser uppstår. Det betyder samtidigt att färguppfattningen är individuell. De upplevelser som vi förknippar med en färg kan vara visuella, verbala, men också akustiska, lukt eller smak.

Självklart kan även din egen smak påverka färgföreningen.

Utöver de individuella grunderna, kulturell och biologiskabakgrunder påverkar färguppfattningen. Färgen vit är ett passande exempel för att visa de kulturella grunder som kan påverka färguppfattningen. I västerländsk kultur står färgen för renhet och klarhet, medan den i Asien ses som färgen för död och sorg.

Av denna anledning är det viktigt att förstå betydelsen av färger i olika kulturer måste beaktas vid val av färgkoncept för webbplatser, eftersom dessa är tillgängliga över hela världen. I värsta fall kommer användaren att associera webbdesignen med negativa känslor och upplevelser.

64 % av våra synceller känner igen färgen röd, medan endast hälften, 34 %, identifierar färgen grön. Endast 2% fotoreceptorceller är avsedda för färgen blå. Denna biologiska orsak leder till att den röda färgen leder till högre uppmärksamhet i oss människor leder.

Varför är färgeffekten viktig?

Färgschemat är viktigt för hela företagets identitet.

Första intrycket när man öppnar en webbplats är färgdesignen, så den måste matcha företaget och dess budskap, uppdrag och värderingar.

Det är därför viktigt att analysera och undersöka färgeffekten för att utforma en lämplig färgdesign.

Första intrycket räknas efter allt. Bra färgdesign leder inte bara till en attraktiv webbplats. Det gör det också lättare att hitta runt och att registrera informationen som presenteras. Det är därför det är mycket viktigt att överväga färgpsykologi i webbdesign.

Svart

  • lyxigt
  • allvarlig

Röd

Hur fungerar färgen röd?

När man vill upphetsa besökaren är färgen röd lämplig. Färgen används ofta även på Erbjudanden och reor.

När vi hör den röda färgen tänker vi på eld, kärlek eller till och med blod. Detta gör färgen lämplig för användning i exempelvis dejtingindustrier.

Av dynamik och vitalitet associerade med färgen använder också innovativa företag och matföretag färgen. Exempel på negativa associationer av färg inkluderar ilska och misstag.

Översikt över färgen röd

  • Ökar uppmärksamhet
  • Associationer med färgen röd
  • Kärlek
  • Blod

Positiva betydelser av färgen röd:

    • Aktivitet
    • Dynamik
    • Vitalitet
    • Energi
    • Bestämning
    • Negativa betydelser av färgen röd
    • Fara
    • Varning
    • Ilska
    • Brutalitet
    • Misstag
    • Stopp

Orange

Hur fungerar färgen orange?

Vi förknippar orange med Halloween, höst och den nedgående solen. På grund av den livlighet och livsglädje som färgen förmedlar använder industrier som erbjuder aktiviteter, gillar den här färgen.

Eftersom färgen är också för ungdomlighet kan färgen orange bevisa sitt värde med skönhetsvarumärken. Negativa associationer av färg är till exempel ljushet och påträngande.

Orange färgöversikt

  • livlig
  • varm

Associationer med färgen orange

  • Halloween
  • Höst
  • nedgående sol

Positiva betydelser av färgen orange

  • Värme
  • Vividitet
  • Överflöd
  • Vildhet
  • Öppenhet
  • Ungdomlighet
  • Hälsa
  • Förtroende
  • Lycka
  • Optimism
  • Njutning av livet

Negativa betydelser av färgen orange

  • Lätthet
  • Påträngande
  • Utskedigheter
  • opålitlig

Gul

Positiva betydelser av färgen grön

  • lugn
  • Avslappning
  • Fredlighet
  • Hopp
  • Generositet
  • Säkerhet
  • Harmoni

Negativa betydelser av färgen grön

  • avund
  • likgiltighet
  • Stagnation
  • Trötthet
  • Oerfarenhet

Ämne / bransch lämplighet för färgen grön

  • Försäkring
  • Miljöorganisationer
  • Spa

Blå

Hur fungerar färgen blå?

Positiva betydelser av färgen magenta

  • Idealism
  • Tacksamhet
  • Engagemang
  • Beställning
  • Medkänsla

Negativa betydelser av färgen magenta

  • Snobberi
  • Arrogans
  • dominans
  • Ämnen – / Bransch lämplighet för färgen Magenta
  • Konfektyr
  • ”kvinnliga” varumärken

Vit

Färgen vit ser väldigt steril ut och därför ren och hygienisk för åskådaren. Med färgen kopplar vi ihop vintern och snön, ordningen och renlighet men också distansering och att vara reserverad.

Färgen vit används till exempel av glassbutiker eller företag inom hygiensektorn.

Effekt av färgen vit

  • ren
  • hygienisk
  • helt

Associationer med färgen vit

  • Vinter
  • Is
  • Snö
  • Kall

Positiva betydelser av färgen vit

  • Renhet
  • Klarhet
  • Renlighet
  • Perfektion
  • Oskuld
  • Äkthet

Svart

Hur fungerar färgen Svart?

Lyxmärken och gym kan använda effekten av färgen svart till sin fördel. Vi förknippar färgen med elegans, allvar, och lyx.

Men också rädsla är förknippadt med färgen, med teman såsom sörjande, dödoch hemlighet.

Effekt av färgen svart

  • allvarlig
  • lyxigt

Associationer till färgen svart

  • Sorg
  • Död
  • Hemlig
  • Ond
  • Hemsökt

Positiva betydelser färgen svart

  • Elegans
  • Högtidlighet

Negativa betydelser av färgen svart

  • Rädsla
  • Sorg
  • melankoli
  • ogenomtränglighet
  • Outgrundlighet
  • Oföränderlighet

Hur kombinerar jag färger på min webbplats?

I färgdesignen finns de så kallade 3 K:n, vilket bör beaktas i färgansökan:

  • Komplementfärger
  • Kontraster
  • Kombination av färger.

Det finns många olika sätt att kombinera färger på ett attraktivt sätt:

  • Kompletterande färger
  • Kontraster
  • Färgtriad eller färg fyrfärgad
  • Färgglada och akromatiska färger
  • Varma och kalla färger
  • Ljusa och mörka färger

Mättade och omättade färger

Det är också möjligt att använda flera av ovanstående kombinationer för webbdesign. Det är viktigt att en webbplats visas i färg, men inte i en och samma färg.

För att använda den här guiden behöver du färghjulet, som innehåller följande 12 färger:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg