Färger och deras betydelse – i denna artikel ger vi en inblick i färgens psykologi i webbdesign och vad man ska tänka på när man väljer färger för en webbplats.
Färger och deras effekt är en elementär del i designprocessen. Inte bara vissa känslor kan utlösas med urval av färgen, men också handlingar kan påverkas.
Färgernas psykologiska effekt bidrar alltså till att till exempel stärka ett varumärke eller företag, öka försäljningen eller leda besökare till webbplatsen till visst innehåll eller till vissa åtgärder för att animera.
Principer för färgpsykologi och färgeffekten
Färger väcker känslor hos oss, som påverkas av:
- Kulturella förhållanden
- Individuella villkor
- Biologiska förhållanden
Färgpsykologi undersöker hur personer uppfattar färger. Det som är säkert är att färger väcker känslor hos oss. Dessa känslor är baserade på associationer, som representeras av individuella upplevelser uppstår. Det betyder samtidigt att färguppfattningen är individuell. De upplevelser som vi förknippar med en färg kan vara visuella, verbala, men också akustiska, lukt eller smak.
Självklart kan även din egen smak påverka färgföreningen.
Utöver de individuella grunderna, kulturell och biologiskabakgrunder påverkar färguppfattningen. Färgen vit är ett passande exempel för att visa de kulturella grunder som kan påverka färguppfattningen. I västerländsk kultur står färgen för renhet och klarhet, medan den i Asien ses som färgen för död och sorg.
Av denna anledning är det viktigt att förstå betydelsen av färger i olika kulturer måste beaktas vid val av färgkoncept för webbplatser, eftersom dessa är tillgängliga över hela världen. I värsta fall kommer användaren att associera webbdesignen med negativa känslor och upplevelser.
64 % av våra synceller känner igen färgen röd, medan endast hälften, 34 %, identifierar färgen grön. Endast 2% fotoreceptorceller är avsedda för färgen blå. Denna biologiska orsak leder till att den röda färgen leder till högre uppmärksamhet i oss människor leder.
Varför är färgeffekten viktig?
Färgschemat är viktigt för hela företagets identitet.
Första intrycket när man öppnar en webbplats är färgdesignen, så den måste matcha företaget och dess budskap, uppdrag och värderingar.
Det är därför viktigt att analysera och undersöka färgeffekten för att utforma en lämplig färgdesign.
Första intrycket räknas efter allt. Bra färgdesign leder inte bara till en attraktiv webbplats. Det gör det också lättare att hitta runt och att registrera informationen som presenteras. Det är därför det är mycket viktigt att överväga färgpsykologi i webbdesign.
Positiva betydelser av färgen grön
- lugn
- Avslappning
- Fredlighet
- Hopp
- Generositet
- Säkerhet
- Harmoni
Negativa betydelser av färgen grön
- avund
- likgiltighet
- Stagnation
- Trötthet
- Oerfarenhet
Ämne / bransch lämplighet för färgen grön
- Försäkring
- Miljöorganisationer
- Spa
Blå
Hur fungerar färgen blå?
Lugnande och omedelbart himlen och havet i huvudet: Det orsakar färgen blå i oss. Färgen representerar vila och tillit, , vilket till exempel försäkringsbolag och även banker kan använda själv.
Det är också viktigt här för att känna till de negativa betydelserna av färgen.
Passivitet och Melankoli är två exempel.
Effekt av färgen blå
- lugnande
- förtroende
- förtroende
- Skönhet
- Längtan
- Harmoni
- Intuition
- Trovärdighet
Negativa betydelser av färgen blå
- Passivitet
- Oaktsamhet
- Melankoli
Violett
Hur fungerar färgen lila?
Vi associerar färgen violett med inspiration. Färgen har extraordinärt och extravagant utseende. Denna färg kan därför användas främst i lyxsortimentet eller också i förmögenhetsråd.
Effekt av färgen lila
- exceptionellt
- extravagant
Associationer med färgen lila
- Inspiration
- Mystik
- magi
- Konst
Negativa betydelser av färgen violett
- omvändelse
- stolthet
- Arrogans
- Omoral
- Extravagans
Lämplig för
- Lyxmärken
- Förmögenhetsråd
Magenta
Hur fungerar färgen magenta?
Magenta är en färg som ger en känsla av idealism och Engagemang. Men snobberi och dominans associeras också med färgen.
Eftersom färgen ofta förknippas med femininitet använder mestadels kvinnliga varumärken färgen. Men konditorer kan också använda färgen magenta för sig själva.
Positiva betydelser av färgen magenta
- Idealism
- Tacksamhet
- Engagemang
- Beställning
- Medkänsla
Negativa betydelser av färgen magenta
- Snobberi
- Arrogans
- dominans
- Ämnen – / Bransch lämplighet för färgen Magenta
- Konfektyr
- ”kvinnliga” varumärken
Vit
Färgen vit ser väldigt steril ut och därför ren och hygienisk för åskådaren. Med färgen kopplar vi ihop vintern och snön, ordningen och renlighet men också distansering och att vara reserverad.
Färgen vit används till exempel av glassbutiker eller företag inom hygiensektorn.
Effekt av färgen vit
- ren
- hygienisk
- helt
Associationer med färgen vit
- Vinter
- Is
- Snö
- Kall
Positiva betydelser av färgen vit
- Renhet
- Klarhet
- Renlighet
- Perfektion
- Oskuld
- Äkthet
Svart
Hur fungerar färgen Svart?
Lyxmärken och gym kan använda effekten av färgen svart till sin fördel. Vi förknippar färgen med elegans, allvar, och lyx.
Men också rädsla är förknippadt med färgen, med teman såsom sörjande, död, och hemlighet.
Effekt av färgen svart
- allvarlig
- lyxigt
Associationer till färgen svart
- Sorg
- Död
- Hemlig
- Ond
- Hemsökt
Positiva betydelser färgen svart
- Elegans
- Högtidlighet
Negativa betydelser av färgen svart
- Rädsla
- Sorg
- melankoli
- ogenomtränglighet
- Outgrundlighet
- Oföränderlighet
Hur kombinerar jag färger på min webbplats?
I färgdesignen finns de så kallade 3 K:n, vilket bör beaktas i färgansökan:
- Komplementfärger
- Kontraster
- Kombination av färger.
Det finns många olika sätt att kombinera färger på ett attraktivt sätt:
- Kompletterande färger
- Kontraster
- Färgtriad eller färg fyrfärgad
- Färgglada och akromatiska färger
- Varma och kalla färger
- Ljusa och mörka färger
Mättade och omättade färger
Det är också möjligt att använda flera av ovanstående kombinationer för webbdesign. Det är viktigt att en webbplats visas i färg, men inte i en och samma färg.
För att använda den här guiden behöver du färghjulet, som innehåller följande 12 färger:
Motsatta färger på färghjulet
- Gul⇄Violett
- Gul-Orange⇄Blå-lila
- Orange⇄Blå
- Röd orange⇄Blågrön
- Röd⇄Grön
- Röd-lila⇄Gulgrön
De två motsatta färgerna i färghjulet är komplementfärger. Kombinationen av dessa två färger skapar högsta möjliga färgkontrast.
Detta skapar spänning och en skapas livlig design, som har en harmonisk effekt på betraktaren.
En mindre kraftfull effekt kan erhållas genom att användaomättade eller ljusare färgerförsvagar kontrasten.
Också för webbdesign kan du använda närliggande färge. Användningen bidrar i allmänhet till enharmonisk helhetsbild, men intensiteten varierar beroende på vald kombination.
Färgharmonier i färghjul
Innan du designar en webbplats bör den färgpalett som ska användas bestämmas. Det är också viktigt attbeakta målgruppen. När man kombinerar färger måste man vara noga med att skapa en harmonisk helhetsbild och inga element som verkar osammanhängande.
Lämpliga färgkombinationer erhålls genom att skapa trianglar eller kvadrater i färghjulet.
Grundfärgstriangeln (röd, grön och blå) och rektangeln bildar färgtriad eller fyrdubbel, somhögsta kontrast, men ändå harmonisk
Färghjulet kan även delas in i kalla och varma färger.
Färgerna grönt och rött ses som den neutrala skärningspunkten, medan den övre delen av cirkel lika varm och följaktligen den lägre som kall. Medankallare färger antyder praktiska och funktionella och är mer lämplig som bakgrund bör de varmare färgerna användas för text och objekt i förgrunden. och skapa en mysig och personlig atmosfär.
Vid kalla färgkombinationer måste man se till att de verkar inte för kallt och opersonligt. Naturligtvis kan du också kombinera varma med kalla färger, vars effekt, liksom användningen av komplementfärger, skapar spänning.
Kompletterande färger i färghjul
Förutom de möjliga färgkombinationer genom komplementfärger, närliggande färger och varma och kalla färger, finns det andra populära alternativ för färgdesign:
- Färgglada och akromatiska färger
- Ljusa och mörka färger
- Mättade och omättade färger
Genom att använda akromatiska färger som vit, svart och grå som bakgrund kan den färgglada förgrunden framhävas med färger som rött, blått eller violett. Färgtoner som bara skiljer sig i ljusstyrka och/eller mättnad resulterar i en harmonisk helhetsbild.
Färgkombination efter ljusstyrka och/eller mättnad
Många webbplatser använder flera av ovanstående kombination, eftersom en överlagring är mycket möjlig och tilltalande.
Med rätt färgdesign kan en webbplats klarare och bli mer genomskinlig, men att använda för många färger orsakar rastlöshet och förvirring för användaren. Det är därför det är viktigt att känna igen och använda rätt nivå av färgdesign.
Teckensnittsfärg och bakgrund
För att säkerställa god läsbarhet för en webbplats bör en hög kontrast mellan teckensnitt och bakgrund skapas. Det faktum att en ren vit bakgrund är väldigt tröttande för ögat och att mörk skrift på en pastellfärgad bakgrund skapar optimal läsbarhet.
I allmänhet gör en hög kontrast läsning lättare, men den bör inte vara för extrem. Färgerna svart och vitt skapar den största kontrasten. Denna information förklarar också varför de flesta böcker är tryckta med svarta bokstäver på lätt vittonat papper.
När det gäller digitala texter bör användning av bakgrundsfärgen undvikas. Vit avstås. Till skillnad från papper tittar användaren direkt på ljuskällan medan han läser. En högre ljusstyrka leder till stimulering av syncellerna och trötthet sätter in.
Pastellfärger som bakgrund är därför det bästa valet för en webbplats. Förutom svart kan alla andra mörka färger användas. En kombination av ton i ton (pastelllila bakgrund, lila text) kan lägga till elegans. Ton-i-ton-kombination för teckensnitt och bakgrundsfärg
Stark mättade färger ska inte användas som bakgrundeftersom dessa är mycket dominerande och fokus tas bort från texten. Men om du vill uppnå exakt denna effekt kan du definitivt välja denna bakgrundsfärg. Det är då viktigt att välja en lämplig typsnittsfärg.
Vid integration
Hyperlänkarbör skilja i färg från resten av texten.
Du bör vara uppmärksam på detta när du väljer teckensnittsfärg:
Genom hög kontrast mellan skrift och bakgrund kan god läsbarhet skapas.
För digital text, uUndvik att använda vitt som bakgrundsfärg som gör att ögonen snabbt blir trötta.
Ett lämpligare alternativ vore detta, till exempel att använda en ton-i-ton-kombination ( pastellblå bakgrund, blå Text).
När det kommer till färgdesign är det är avgörande att barriärfri färgdesign följs. Innan du startar webbplatsen bör du därför kontrollera om färgblind eller att begränsade personer också kan använda webbplatsen utan problem.
Relevanta frågor om målen för en webbplats
- Påverkas färguppfattningen av kulturen?
- Vill du att webbplatsen ska se harmonisk ut?
- Vill du att webbplatsen ska vara spännande och levande?
- Vad är mitt meddelande?
- Innehåller webbplatsen långa eller korta texter?
- Hur lång tid kommer användare att spendera på min webbplats i genomsnitt?
- Vad bör man tänka på?
- Relevanta aspekter av färgdesign
Varför är färguppfattning viktigt för min webbplats?
Eftersom färgtema är det första som fångar ditt öga när du gå in på en webbplats är detta oerhört viktigt. Med hjälp av färgpsykologi kan man skräddarsy sin hemsida efter sin publik, och sin industri.
Ändra meddelande så att det visas som autentisk och attraktiv upplevs. Detta gör att webbplatsen visas understruken. Färger kan också användas för att öka igenkänningsvärdet.
Hur bestämmer jag lämpliga färger för min webbplats?
För att bestämma rätt färg för en webbplats har du att ta itu med färghjulets olika färger och deras effekt och associationer. I förväg måste man ta itu med bland annat vilken målgrupp ska nås eller hur webbplatsen ska se ut.
Till exempel ser färgen grön ut lugnande och harmonisk, förknippad med natur och friskhet. Detta gör färgen särskilt lämplig för exempelvis ämnet miljöskydd och försäkringsbranschen.