10 Saker att Tänka på när du skapar en Webbutik

desk 2852986 1280

För att en onlinebutik, även kallad e-handel eller webbutik e ska fungera framgångsrikt måste många krav uppfyllas – en attraktiv design, en enkel navigering och ytterligare fördelar, till exempel i form av augmented reality, ökar besökarnas besökstid och säkerställer ökad försäljning. Vi presenterar tio av de viktigaste punkterna som är viktiga när du skapar webbutiker.

10 saker för hållbar framgång inom e-handel eller när du skapar en e-handel

1. Design är ett jobb för proffs

Aldrig tidigare har det varit så enkelt att skapa din egen webbplats och använda mallar för att sätta upp en webbutik. Men det är inte alltid en fördel att få färdiga ramverk för webbplatser, som bara måste fyllas med innehåll. För att bra webbdesign är en sann konst och har ett avgörande inflytande på framgången för en onlinebutik.

När allt kommer omkring vill varje e-handlare att deras onlinenärvaro ska vara omisskännlig. Detta kan dock knappast uppnås med färdiga lösningar. Här krävs snarare en individuell design, som är perfekt anpassad till kraven i ditt eget erbjudande. Det är här professionella webbdesignbyråer kan hjälpa till. Om du vill kan du även ta dig an uppgiften själv och designa din egen butik. Mängden arbete ska dock inte underskattas och moderna webbplatser måste lösa många tekniska problem.

Hur ska navigeringen på sajten fungera, hur ska jag utforma sökfunktionen för mina produkter och hur optimerar jag sidan på ett sådant sätt att den kan hittas optimalt via sökmotorer som Google?

Att besvara dessa frågor är en del av vardagen för professionella webbdesigners. Det viktigaste steget mot ett framgångsrikt skapande av en onlinebutik är därför ofta idrifttagandet av en byrå. Detta ger unika, motståndskraftiga och beprövade lösningar som gör livet enklare för operatören av onlinebutiken och ger ett avgörande bidrag till affärsframgång.

2. Information är allt: gör marknadsundersökningar

Innan du skapar din e-handel bör du först samla in så mycket information som möjligt om marknadsmiljön. Hur ser konkurrensen ut?, vilka kunder efterfrågar min produkt och kanske finns det redan en webbutik som exakt motsvarar mitt planerade erbjudande? Dessa frågor kan endast besvaras av de som gör intensiva marknadsundersökningar innan de startar sin webbutik.

4. SEO leder till framgång för e-handeln

Den bästa onlinebutiken är till liten nytta om ingen hittar den. Sökmotoroptimeringen är en viktig förutsättning för att projektet ska lyckas och säkerställer att din egen butik finns i sökresultat från Google och Bing kommer upp högt. Helst ska din egen butik vara bland de första träffarna på den första resultatsidan. Utan riktad SEO kan detta dock knappast uppnås, särskilt när konkurrensen är hård.

En bra SEO inkluderar optimering av innehåll på en webbplats såsom produktbeskrivningar. Ju högre kvalitet på innehållet, desto bättre ranking. Och det ger operatören av nätbutiken högre trafik, vilket du inte ens behöver betala för. Om du vill starta en ny webbutik bör du definitivt syssla intensivt med SEO.

5. Varje butiksägare behöver ett bra varuhanteringssystem

Om du driver en webbutik måste du ta itu med en olika organisatoriska uppgifter. Speciellt med ett stort antal beställningar och en snabbt växande onlineverksamhet är dataöverföring till bokföringsprogramvaran ofta inte kul med ett enkelt butikssystem. Ett effektivt och moget varuhanteringssystem krävs här. Då kan många processer automatiseras och ansträngningen begränsas.

Det är praktiskt att till exempel skapa fakturor, följesedlar och etiketter med en knapptryckning, som samt att redigera dem. Ett högpresterande ERP (Enterprise Resource Planning System) tar hand om frakt, artikelstamdatahantering och beställning och bokföring samt returer och eftermarknadstjänster. I grund och botten, ju större butiken är och ju fler beställningar det finns att hantera, desto viktigare är det att ha ett bra affärssystem. Även små butiksoperatörer bör därför ta itu med ämnet så tidigt som möjligt.

Dessa varuhanteringssystem är bland de mest populära:

  • SAP Business One
  • JTL Wawi
  • Plentymarkets
  • Pixi

6. Fokus på trender: Augmented Reality

Om du vill bli framgångsrik inom e-handel erbjuder du dina butiksbesökare något speciell och du kan se viktiga utvecklingar inte stänga. En av dessa viktiga trender är Augmented Reality (AR). Tack vare AR-tekniken ser köparen en 3D-modell av den önskade produkten och integrerar den i sin närmiljö.

Om du till exempel handlar möbler i en butik kommer du att se den nya soffan på väggen på din smartphones skärm med kameran riktad in i rummet. Integrationen av 3D-modellerna är sömlös och därför mycket övertygande. AR erbjuder också oväntade möjligheter att prova kläder.

Köpare kan mycket bättre bedöma om en produkt verkligen passar dem. Särskilt nybörjare inom området online-shopping skiljer sig omedelbart från marknaden med stöd av sådana tekniker.

Stora möbelaffärer använder till exempel redan den spännande tekniken och erbjuda sina kunder verkligt mervärde. Smarta butiksoperatörer känner igen sådan utveckling och använder dem för sin verksamhet.

7. Spännande produktbilder gör skillnad

Ju mer information kunden får tydlig information om produkterna i butiken, desto mer sannolikt kommer han att fatta ett beslut att faktiskt registrera sig för en beställning. Förutom artikelbeskrivningen och listorna över de viktigaste produktegenskaperna spelar produktbilderna här en avgörande roll.

Om du vill ge dina besökare riktigt perfekta produktbilder bör du göra bilderna själv. Butiksoperatören har då full kontroll över bildkvalitet, bildupplösning och lyckad integration i webbshoppen. Dessutom har ingen annan konkurrent de egentillverkade bilderna som erbjuds.

Detta är särskilt värdefullt när köpare söker via Google Shopping. Ofta visas samma bilder på tillverkaren eller bilder från Amazon här för en produkt. Med självskapade bilder sticker butiksoperatören ut från mängden med sitt erbjudande.

8. Proffs förlitar sig på kompetensen hos AI

Amazon har lanserat ett specialerbjudande för kunder i USA med Echo Look.

AI:n agerar här som modekonsult och rekommenderar lämpliga klädesplagg till köparna utifrån olika data. På så sätt ska köpare kunna hitta rätt kläder snabbare och inte längre beställa sina varor i fel storlek.

Det finns nästan hur många andra ansökningar som helst för området av AI i samband med e-handel. De som är kreativa använder den nya tekniken för sin affärsframgång på ett sätt som vet hur de ska överraska konkurrenterna.

9. Erbjud alla vanliga betalningsmetoder

Huruvida kundupplevelsen med nätbutiken är positiv eller negativ beror inte minst på betalningen bearbetning . Många betalningsmetoder är standard, köpare förväntar sig att en onlinebutik erbjuder dessa betalningsmetoder.Några av de viktiga betalningsmetoderna inkluderar följande:
  • Förskottsbetalning
  • Kreditkort
  • PayPal
  • Klarna
  • Swish

Vilka betalningsmetoder som ska ingå i erbjudandet beror också på typen av butiken. I en modebutik är det vanligt att man kan köpa på konto. PayPal är till exempel viktigt i en butik för elektroniska föremål eller datorspel. Här bör varje e-handlare noggrant undersöka vilka betalningsmetoder hans kunder förväntar sig.

10. Mobilen är framtiden

En sak är klar: Allt fler handlar via mobila enheter som smartphones. Dessa var redan ansvariga för nästan 40 procent av alla transaktioner inom detta område under 2018. I framtiden kommer köpare att sitta framför en PC allt mindre och besöka webbutiken via en webbläsare i deras mobil. Detta måste dock ingå i designen av onlinebutiken

En webbplats som fungerar effektivt på alla enheter är en av de avgörande förutsättningarna för framgång inom e- handel. Fokus på mobil är inte bara en trend, mobil är helt klart framtiden.

Om du vill hävda dig med en webbutik måste du se till att navigation i butiken blir smidig. Nyckelordet är ”responsiv design”. En av de viktigaste trenderna i detta avseende är verkligen tillkomsten av kommunikation via 5G.

Tack vare den snabbare dataöverföringen kan shoppingupplevelsen online göras ännu trevligare och smidigare på mobila enheter. Smarta onlinebutiksoperatörer använder detta för sig själva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg