Webbdesign är viktigt. Nyligen genomförda studier visar att onlinebesökare inom några sekunder bestämmer sig för om de vill stanna kvar på din webbplats eller lämna den omedelbart.
Webbdesignen ska strukturera innehållet på sidan på ett meningsfullt sätt och göra det lättare för besökarna att navigera. Eye-tracking-studier kan hjälpa till att placera vanliga grundläggande element på rätt sätt på sidan för att göra navigeringen så intuitiv som möjligt.
Enligt det så kallade ”F-schemat” börjar blicken hos en genomsnittlig användare i det övre vänstra hörnet på sidan och rör sig horisontellt till det högra hörnet. Sedan går användaren tillbaka till vänster och flyttar till höger igen. Slutligen skannar användaren den vänstra sidan av skärmen uppifrån och ned. Baserat på dessa insikter bör de grundläggande delarna av en webbplats ordnas. Du hittar vanligtvis logotypen i det övre vänstra hörnet på sidan och navigeringsmenyn i det övre området. Det så kallade Hero-Shot kan vanligtvis hittas i mitten.
Användbarheten av en sida bestäms inte bara av layouten. Andra grafiska element som typografi och färgpalett är lika viktiga för en framgångsrik hemsida. Båda delarna bör väljas i enlighet med den övergripande företagsidentiteten . Det är också viktigt att välja rätt teckenstorlek och maximera kontrasten mellan text och bakgrund. Eftersom användarnas syn och bildskärmarnas kvalitet varierar mycket, bör skillnaden mellan text och bakgrundsfärg vara så tydlig som möjligt. Det beprövade svartvita är oftast bäst.Organisering av vita utrymmen är också avgörande för att uppnå rätt utseende och känsla. För det mesta, när det kommer till webbdesign, är mindre egentligen mer. Det vita utrymmet ger läsaren en chans att ta ett djupt andetag och prioritera innehållet. Dessutom ser minimalistiska webbplatser särskilt professionella och eleganta ut nuförtiden.
Bra webbdesign är tekniskt felfri
När det kommer till bra webbdesign handlar det inte bara om estetik. Bra webbdesign är inte bara vacker utan även tekniskt felfri. I synnerhet bör 404-fel undvikas och laddningstiderna förkortas.
Särskilt CMS (innehållshanteringssystem) är benägna att få 404-fel. De uppstår när sidor raderas eller byter namn. För att åtgärda 404:orna bör lämpliga omdirigeringar ställas in. Men det finns definitivt fall där 404-felsidor är nödvändiga.
Om besökaren till exempel skrev in en trasig länk är det lämpligt att skicka ett felmeddelande som talar om att sidan de letar efter inte finns. I det här fallet bör 404-felsidan inte förvirra eller skrämma besökaren, utan locka dem på rätt väg. Väldesignade felsidor motiverar besökaren att hitta det de letar efter igen. En tydlig och enkel struktur, en tydlig lista över kategorisidor och en sökfunktion är bara några element som kan bidra till detta. Även underhållande språk kan ha en positiv effekt på besökarna.
Lika viktigt är snabba laddningstider. En färsk studie mätte när den genomsnittliga användaren ger upp att vänta och studsar av sidan. Resultatet var uppenbart att den genomsnittliga besökaren bytte tillbaka till Google-sökningen efter bara 3 sekunder. Detta gör det tydligt att på en teknisk nivå är felfria funktionaliteter viktiga förutsättningar för bra webbdesign och för en positiv användarupplevelse.
Bra webbdesign är responsiv
Responsiv webbdesign gör att layouten på en webbplats kan utformas så flexibelt att den tillåter enhetlig användarvänlighet på datorns skrivbord, surfplatta och smartphone och innehållet är helt och hållet omedelbart absorberas av användaren kan.
En majoritet av svenskar äger nu en smartphone. Enligt statistiken väntas dessutom denna siffra öka avsevärt under de kommande åren. I en tid då smarttelefonen har blivit en ständig följeslagare för många människor, är responsiv webbdesign en oumbärlig förutsättning för varje modern webbplats. Med hjälp av denna teknik anpassas innehåll och navigeringselement samt webbplatsens strukturella design automatiskt till den mobila enhetens skärmupplösning.
Bra webbdesign är SEO-optimerad
Responsiv webbdesign bidrar inte bara till användarvänlighet, utan är också en viktig rankningsfaktor. Google betraktar responsiv implementering av en webbplats som ett rankningskriterium. Enligt statistiken fördubblas antalet mobilsökningar årligen, medan sökningar från stationära datorer har minskat sedan 2013.
Responsiv design är inte det enda gränssnittet mellan webbdesign och sökmotoroptimering (SEO) ). I sina Internet Search Quality Guidelines skriver Google att den visuella strukturen på en sida också spelar en stor roll. En viktig faktor för Google när man utvärderar en webbplats är om huvudinnehållet är omedelbart synligt (dvs utan att rulla) och om designen av en sida är till hjälp för användaren. Innehåll, blanksteg, navigeringsmeny – alla grundläggande delar av en webbplats bör placeras på ett sådant sätt att förstagångsbesökaren kan förstå vad webbplatsen handlar om på några sekunder.
Vidare rekommenderas att använda för att avstå från att använda JavaScript och Flash. Båda utgör stora utmaningar för sökrobotar, och Flash stöds inte av många mobila enheter.
Bra webbdesign är målgruppsorienterad
För att designa en framgångsrik webbplats är det nödvändigt att ta itu med följande fråga i den tidiga planeringsfasen:Vilka är besökarna på min webbplats ?
Det finns knappast några hårda och snabba regler för hur bra webbdesign ska se ut. Oavsett om det är minimalistiskt eller modernt – huvudsaken är att webbdesignen tilltalar rätt målgrupp. För detta är det nödvändigt att ta itu med målgruppsbestämning och forskning i det första steget.
Webbplatsens design anpassad för målgruppen
Grundläggande egenskaper som ålder, kön och tekniska färdigheter bör övervägas först. Äldre människor ser till exempel ofta inte längre optimalt. Av denna anledning är det tillrådligt att inte välja för liten teckenstorlek. De är också mer intresserade av allvar och värdefullt innehåll än av designen på en sida. Yngre människor, å andra sidan, värdesätter en högkvalitativ design och ett modernt utseende och känsla.
Men demografi är inte allt. Besökarnas attityd samt deras behov och förväntningar spelar en stor roll för att skapa en webbdesign. Till exempel kommer en informativ sida om en ideell miljöorganisation att skilja sig avsevärt från en moderiktig webbshop för kvinnor, inte bara när det gäller innehåll utan också när det gäller visuell design.
Slutsats
Även om det är allmänt accepterat att bra webbdesign är tekniskt bra och kan navigeras smidigt, kan inga andra specifika egenskaper definieras ordentligt.
Fokus ligger på användaren. I den meningen är bra webbdesign användarvänlig och målgruppsinriktad webbdesign – en design som möter användarnas behov och förväntningar.