Hur du Skapar Autentiska Reklambilder – Tips & Råd

faizur rehman pHPzdEHN6Os unsplash

Floden av bilder tagna av dig själv och publicerade på sociala medier ytterligare främjar trenden för spontanitet och naturlighet – d.v.s. ”äkthet” och autentiska reklambilder. Populariteten för estetik som förmedlar en autentisk livsverklighet ökar alltså ytterligare: den är inte vacker, lämnar spår och visar även ärr och rynkor. Med andra ord, bilderna är inte helt perfekta och tillrättalagda.

Sammantaget fortsätter högblanka iscensatta reklambilder att minska i betydelse. En egen genre har till och med utvecklats där bloggare och youtubers, som inte har en slank och small kropp, agerar modeller åt modeföretag i en så autentisk atmosfär som möjligt. Syftet är verklighetskontrollen av bärbarheten hos de annonserade designerkläderna.Detta tryck som genereras av konsumenter för äkthet och ”autenticitet” har också en stor inverkan på de nya motiv som erbjuds av fotobyråer och bildbanker.

Enskilda ämnen som hittills fått lite uppmärksamhet, såsom social förändring genom migration och kvinnor som utmålas som militanter, blir också allt viktigare. Storstadsliv (urbanitet) och hipsterliv är fortfarande stora teman.

Effekten av autentiska kommersiella bilder kan vara chockerande

Varumärken använder också modeller som ser ut som normala människor, som också kan visas och visas i deras vardag. Men om ni minns till exempel Benetton-kampanjen från 1990-talet av fotografen Oliviero Toscani med aidspatienter, fångar och en ammande kvinna som reklammotiv så väckte den stor uppmärksamhet – men den diskuterades också ganska kontroversiellt.

Det finns naturligtvis också många exempel där det går att skapa trovärdiga bilder utan skönheter och chockeffekter. De kallas ”#Nodels” för ”No Model”. Men överlag är det fortfarande sällsynt att gälla drag queens inte bara är till för att få dig att le, utan att människor med finnar, transpersoner, personer med funktionsnedsättning, sjuka, plus size eller kortvuxna ska framställas mer och mer seriöst. Men det finns också charmiga, positiva exempel där detta fungerar.

Hur kan du själv skapa attraktiva och autentiska bilder?

Att förutse: Detta är en mycket krävande uppgift. Istället för att ”fejka ett gott humör” är det viktigt att presentera en trovärdig, icke iscensatt kommunikation mellan till exempel anställda eller kunder. Det är till exempel så svårt eftersom inte alla människor är fotogena, rör sig naturligt framför kameran och får de ansiktsuttryck de vill ha på begäran. Och alla som funderar på att få bilderna skapade på sina egna kontor eller till och med produktionsanläggningar bör kritiskt ifrågasätta om de är tillräckligt attraktiva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg