För en komplett förpackningsdesign blir en optimal design allt viktigare. Men hållbara förpackningar blir också allt viktigare. Ta reda på vilka intelligenta koncept som finns för att hjälpa förpackningar att återanvändas på ett meningsfullt sätt.
Trendutveckling av onlineförpackningar och kampanjer
Onlineversionen kännetecknas av en reducerad design och är begränsad till den väsentliga informationen. Trots den effektiva, automatiserade beställningsprocessen bör uppackningen av den levererade beställningen vara en upplevelse för kunden, åtminstone för konsumentvaror av hög kvalitet.
Men förutom det kan ett bestående positivt intryck också lämnas på konsumenten när produkter skickas i bulk via förpackningsmaterial, klistermärken, självhäftande remsor eller mappar.
Det gäller även onlineköpare på sociala medier med förpackningskampanjer för att ytterligare binda och underhålla produkten. Till detta lämpar sig till exempel begränsade och iögonfallande upplagor, t.ex. Nutella. För övrigt har varje produkt chansen att etablera sig som ett livsstilsvarumärke: elegant, emotionell eller funktionell. Beroende på uppgift och målgrupp är mycket möjligt att uppnå en premiumattraktion, vare sig det är med mönster eller dekorativa element eller medvetet puristiskt reducerade.
Hållbarhet på återanvändbara produktförpackningar
Att (mer) medvetet hantera naturen, uppmärksamma resurser och därmed ta ansvar för framtiden är en av megatrenderna. Oavsett om det gäller trycksaker eller framför allt för förpackningar är det viktigt att utveckla nya koncept för ett ”andra liv” med ytterligare, intelligenta och hållbara funktioner för senare användning av förpackningar. Produktförpackningar erbjuder en fantastisk potential för transformationskonsten, vilket framgår av ett antal hållbara koncept:
- I porslin istället för plastfyllda kosmetika eller rengöringsmedel
- pappvagnar som fyllts med gräsgödsel eller mousserande vin för första användningen
- Återanvändbara plasthinkar för färg, lack eller mat
- Ytterförpackning av hög kvalitet av wellpapp för kosmetiska produkter
- Plastpåsar från modekedjor som redan har stämplats och försetts med adress för donation av begagnade kläder
Användare upplever en bekräftelse på köpet eller ytterligare identifiering med produkterna genom återanvändningsalternativen. Genom att hantera dem och den långvariga användningen kommer varumärkesbudskapen som är kopplade till dem också djupare in i konsumenternas minne.
Återanvändbara förpackningar tenderar att vara mindre märkbart i form av design, eftersom människor som kännetecknas av kravet på hållbar handling föredrar eller förväntar sig mer naturliga pastellfärger och en handgjord look, såsom handbokstäver i typografin.