Förpackningsdesign: Hur man Designar Produktförpackningar

happy birthday 3824667 1280

Förpackningar skapar mycket avfall, det hör vi i media varje dag. Men utan en förpackning skulle det vara omöjligt att transportera och lagra produkter och att informera kunderna om de viktigaste fakta. Så vi klarar oss inte utan förpackningar.

Så varför inte se förpackningen som en del av marknadsföringsstrategin och uppmärksamma potentiella köpare på din egen produkt? Till exempel, observera dig själv när du handlar.

Vi sträcker oss ofta efter den produkt som tilltalar oss mest visuellt. Vi är mindre bekymrade över det specifika innehållet, som finns i otaliga varianter och från ett antal tillverkare. I de flesta fall kommer vi automatiskt att välja produkten i den mest attraktiva förpackningen. Vill du lära dig mer om vilken förpackningsdesign som passar, vilka stilar det finns och hur du kan marknadsföra dina produkter med rätt design? Då har du kommit rätt! I denna artikel går vi igenom allt detta.

Vad menas med förpackningsdesign?

Varje dag konfronteras vi med förpackningar i alla storlekar, från näsdukar till nya bärbara datorer. Designen och layouten på denna förpackning innehåller därför ett brett utbud av möjligheter. Allt är tänkbart, från färdiga standardlösningar till individuell utveckling av en produkt.

För grafiska formgivare är förpackningsdesignen en del av företagsidentiteten. Det speglar företagets värderingar och attityder på olika nivåer.

Förutom att fånga kundens uppmärksamhet, som genereras av förpackningen, stärks varumärket också och information till den förmedlas till kunderna. Detta kan gå långt utöver tillverkarens föreskrivna kommentarer och till exempel representera ett oberoende marknadsföringsverktyg genom storytelling.

Hur kan förpackningen uppmuntra kunder att köpa?

Kunder är särskilt attraheras av impulsköp som adresseras på olika nivåer av förpackningen. Det första som fångar kundens blick är förpackningen, så den måste vara visuellt tilltalande. Förpackningens färg, form och storlek spelar här en viktig roll. När du väljer en färg i synnerhet, bör du vägledas av aktuella trender för att inte gå vilse i massan av produkter.

När kunden har bestämt sig för din produkt visuellt blir känslan en viktig faktor. Hur känns förpackningen? Den kan vara sträv, slät, strukturerad eller präglad, varje egenskap säger något om ditt företag och produkten.

Det ögonblick kunden håller i förpackningen beroende på produkt kan andra sinnen ta upp intryck. Det kan uppstå ett ljud som genereras av hanteringen av produkten. Eller så finns det en specifik doft som klänger sig fast vid produkten och förmedlas till den potentiella köparen genom en specialdesignad öppning.

Genom att tilltala så många sinnen som möjligt väcks känslorna i kunden. Emotionalisering är ett av de viktigaste marknadsföringsverktygen av alla! Om kunden kan identifiera sig med varumärket och företaget är det mer sannolikt att köpa upprepade köp. Lämplig förpackningsdesign kan bidra till detta.

6 designtrender och stilar för ditt förpackningsmaterial

Det finns mycket kreativitet, känslor och potential i förpackningsdesign. Det ska passa ditt företag, förmedla ditt varumärke och uppmuntra kunden att köpa. En specifik design kan hjälpa till med detta. Förpackningsdesignen ska alltid vara ett individuellt utkast, till exempel utifrån en viss stil. Nedan följer en översikt över de viktigaste trenderna för dig.

Minimalistisk design

Klara former, reducerade till det väsentliga, gör denna stil speciell. Besparingar görs även vad gäller mönster och färg, om de överhuvudtaget används. Förpackningen och förpackningsmaterialet verkar inte överbelastat, är eleganta och vanligtvis också billigare på grund av den lägre ansträngningen.

Mönsterdesign

Oavsett om ljusa färger, geometriska former, linjer, prickar eller fläckar, nästan allt är tillåtet med denna design. Mönstret kan till exempel bestå av upprepningar av en abstrakt representation av din produkt och därmed bidra specifikt till varumärkesbyggande

Regional design

Om produkten kommer från ett specifikt område kan regionala egenskaper inkluderas i förpackningsdesignen. Detta gör produkten mer rotad och skapar en identitet.

Vintage Design

Vintage i förpackningsdesign innebär att man återanvänder gamla mönster, till exempel från 50- eller 60-talet. Detta visar på ett smart sätt för kunden att företaget kan se tillbaka på en lång tradition.

Lyxdesign

Eleganta, högkvalitativa förpackningar och lådor understryker förstklassiga och prisvärda produkter. Färger som svart, vitt, silver och guld i kombination med enkla former och inlägg perfekt anpassade till produkten sätter tonen här.

Rustik design

Enkelhet och naturliga material står i förgrunden här. Denna stil är idealisk för naturliga, hållbara produkter och handgjorda föremål, till exempel.

Förpackningsdesign är en del av din marknadsföringsstrategi

Följaktligen är marknadsavdelningen också i färd med att utveckla förpackningsdesign. Det första steget är att definiera vilka målgrupper som ska riktas till en specifik produkt och tillhörande förpackning. Detta beslut har stor inverkan på förpackningsdesignen!

Förpackningar är ett reklammedium och varumärkesambassadör och dess utformning bör också ges lämplig uppmärksamhet genom marknadsföring.

Det är viktigt att överväga vilken information som ska förmedlas med designen. För förutom själva skriftliga kommentarer och instruktioner är form, färg och material även instrument för att kommunicera med kunderna. Förpackningen ska inte bara förmedla något, utan också väcka känslor. Detta kan uppnås med rätt förpackningsdesign.

Hållbarhet är dagens ordning – även inom förpackningsdesign

Även om vi lagt ner mycket arbete och tanke på designen, hamnar i slutändan det mesta av förpackningen i papperskorgen efter användning. Det är desto viktigare att använda hållbara material som kartong, papper eller växtfibrer i förpackningsdesign. Materialet säger också mycket om ditt företag och din ställning i förhållande till miljön, vilket du kan använda positivt för dig själv genom att göra rätt val. Fler och fler kunder väljer en produkt baserad på förpackningens hållbarhet.

Slutsats

Förpackningsdesign är en viktig del av din marknadsföringsstrategi. Du bör vara lika försiktig med att utveckla din produkt som du är med att utveckla förpackningen. Det är trots allt det första intrycket som kunderna får av ditt föreag. Det handlar om att sticka ut från mängden och beröra kunden känslomässigt. Koordinera designen på förpackningen med din varumärkesidentitet för att imponera över hela linjen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *