Webbdesign inkluderar visuell, funktionell och strukturell design av webbplatser.
Det finns alltid Entreprenörer som inte vet hur de ska presentera sig själva eller sin produkt, hur det egna företaget är positionerat, hur mycket ansträngning det tar att implementera en webbplats, hur komplex sökmotoroptimering kan vara.
Dessa entreprenörer är också mestadels övertygade om att reklam- och marknadsföringsåtgärder av alla slag är totalt överflödiga och överprissatta. ”Produkten är så bra att den talar för sig själv. Men en webbplats som inkluderar en super webbdesign måste tyvärr vara det? Nuförtiden vill användaren ha något användbart”
Professionell webbdesign är inte gratis.
För det finns absolut ingen grund för samarbete här. Dessa människor saknar grundläggande förståelse. Och proselytering är inte en del av mitt jobb. Bra arbete kostar pengar. Är så!
Det finns portaler på vilka logotyper/hemsidor mm säljs billigt, men jag behöver inte nämna att kvaliteten på det arbete som erbjuds där generellt är dålig.
Dessutom gör sådana portaler inte rättvisa åt den kreativa process som krävs för att skapa en logotyp. Utformningen och förverkligandet av en unik, genomtänkt och hållbar logotyp tar tid. tid som kostar pengar. Det är sant att denna process är svår att standardisera och alltid måste förhandlas individuellt. Men en sak är säker: bra design kostar mer än 200kr. Det är bättre att gå till en professionell när du designar din logotyp.
Innan jag ger mig in på något nu, skulle jag hellre gå tillbaka till mitt faktiska ämne, dvs till ” Webbdesign: 10 tips för att designa webbplatser. 10 tips som bör övervägas, för ”Tyvärr” måste hemsidan finnas där.
Om vi tar ett steg tillbaka och kommer ihåg varför en webbplats är viktig ser vi snabbt att den måste erbjuda något användbart för besökaren. Om din webbplats inte ens uppfyller dessa grundläggande krav bör det här problemet åtgärdas först.
Då kan du ta hand om hur din webbdesign eller webbutveckling kommer att fortsätta och hur du skulle vilja presentera ditt innehåll.
Det betyder att du kan tillhandahålla mycket text. Strukturen är dock avgörande. För besökaren innebär det att man snabbt måste greppa innehållet så att ögat kan scanna det och därmed automatiskt få lust att läsa vidare.
Besökaren måste hitta den information den letar efter i ett enkelt läsbar struktur. Innehållet måste anpassas till sidans ämne. Om du gör ditt innehåll underhållande och lärorikt har du goda chanser att besökaren stannar längre på din webbplats och i slutändan drar nytta av det du har att erbjuda. Annars blir en användare snabbt arg eller besviken.
Din webbdesign bör vara en konsekvent bild från sida till sida. Det säger sig självt att det visuella utseendet ska matcha företagets eller organisationens karaktär.
Webbdesign: 10 tips för att designa webbplatser
1. Besökaren är i fokus för webbdesign
Det viktigaste Uppgiften är också den svåraste: tänk alltid på din målgrupp och gör dem till fokus på din webbplats. Den kundorienterade presentationen och integrationen av innehåll och media, samt bilder eller videor, bör alltid övervägas noggrant. Ställ dig först dessa frågor: Vad skulle du vilja se på andra webbplatser? Information om en produkt? Beslutar du dig för ett evenemang baserat på en rekommendation? Att köpa något? Var hittade du bäst? Svar på detta ger dig den riktning du vill avslöja på din webbplats.
2. Nå ditt mål snabbt med bra webbdesign
Utgå från dig själv när du surfar: Du letar efter något, du vill rota runt, du vill ha all information på ett ögonkast. Det är verkligen inte mycket däremellan. Snabba laddningstider bör därför vara den främsta webbdesignregeln – speciellt stora bilder gör att laddningstiderna skjuter i höjden.
Lättläst struktur är också tilltalande för besökarens öga. Linjära texter verkade mer naturliga på din sida än kapslade strukturer. Det blir färre orienteringsproblem om den ena texten följer den andra på klassiskt sätt vid läsning; precis som att läsa böcker
Besökaren på din webbplats måste vara kunna se på varje sida var och hur man ska gå vidare eller vad man ska titta på härnäst. För kunder som vill besöka din webbplats måste den vara enkel och enkel att ta sig från vilken sida som helst till vilken sida som helst.
3. Uppdatera innehållet på din webbplats
Webb design reglerar minst samma entusiasm och ansträngning som produktionen. Utan detta kommer det bara att bli svårt att vinna någon och besöka din webbplats om och om igen. Massor av ljusa färger och animerade mönster kan få dig på gott humör när du besöker första gången, men det räcker inte för att få någon att stanna. Endast bra innehåll kan göra detta.
4. Tillåt din webbplats att andas
Att läsa mycket text på en skärm är fortfarande väldigt svårt. Så kläm inte in för mycket text på en sida. Starta många nya stycken och lämna mycket utrymme mellan objekten. Rubriker eller skiljelinjer kan vara till stor hjälp. Använd också mindre text per sida. Internet är ett övervägande visuellt medium. Heltext gör ögonen trötta och mindre benägna att bli lästa.
5. Använd responsiv webbdesign
Tänk på att webbplatsen ska vara flexibel. Det finns redan möjligheter och knep under skapandet av hur du senare kan anpassa din hemsida till mindre skärmar, t.ex. B. på mobila enheter. Detta sker redan i inledningsfasen, vid design av webbplatsens layout och senare även vid kodning
Detta innebär att du bör använda en mycket enkel och enkel layout i webbdesign och den vanliga HTML-koden, samt enkla mekanismer för navigering och menyalternativ. Det innebär att hemsidan ska vara enkelt strukturerad och utan stora och komplexa funktioner. Du bör därför undvika komplicerade faktorer och många rörliga element som gör din sida onödigt långsammare
6. Skapa interaktion med besökaren
Om du har tittat runt på nätet kommer du att upptäcka att besökare på De flesta framgångsrika webbplatser kan göra mycket mer än att bara byta från en sida till en annan. Om du vill behålla besökarna och göra en sida mer intressant, ge dem en chans att delta på något sätt själva. Detta kan tillhandahållas genom att tillåta kommentarer, aktivera betyg eller rekommendationer.
7. Erbjud mediemångfald på din webbplats
Internet har många fördelar och en av dem är att du kan använda många olika medier på en plats sida kan erbjuda. Så du kan skriva nyheter i texter, skriva bloggar eller publicera videos. Vår tids tekniska förlängningar bör definitivt användas
Du kan lägga en kort film på YouTube, integrera sociala nätverk som Facebook eller LinkedIn. Men värdera alltid varumärkets igenkänningsvärde. Men med så många kanaler bör du se till att webbplatsen inte är överbelastad.
8. Infoga piktogram eller ikoner
Piktogram är små bilder som har en mening och för något. är vissa saker – till exempel betyder en liten bild på papperskorgen att innehållet har raderats. Ikoner ska se bra ut och göra det lättare för besökarna att nå sina mål. Den kan bearbeta bilder eller symboler mycket snabbare än text. Det är dock nödvändigt att han förstår ikonen och kan tilldela den. Annars är piktogram vackra, men absolut meningslösa.
9. Klickredundans
Håll så få klick som möjligt mellan besökaren och den information han letar efter . Detta är mycket viktigt i webbdesign. Ju oftare du uppmuntrar dina besökare att klicka sig runt på din webbplats, desto mer sannolikt är det att de försvinner.
Det betyder dock inte att du ska klämma in allt innehåll på en sida, eftersom rullningen inte heller ska ta för lång tid. Vanligtvis bör din information inte vara större än två skärmstorlekar. Mycket långa artiklar (mer än 6-7 skärmstorlekar) bör sedan placeras på separata sidor.
10. Sök och hitta
Komplicerade och kapslade menyer i webbdesign är sanna labyrinter för besökare: flera navigeringsfält är bättre. På så sätt kan den lutande besökaren direkt se vad som väntar honom på dina sidor.
Men om besökaren går vilse vill dem hellre börja om. Så gör det enkelt för dina besökare att göra detta. Även om du har en klickbar logotyp överst på varje sida, se till att den också har text bredvid sig som ”Hem”, eftersom vissa besökare kanske inte omedelbart förstår att logotypen tar dem tillbaka till startsidan.