Artiklar

Tips för att Designa en Webbutik/E-Handel

Tips för att Designa en Webbutik/E-Handel

Online shopping, även känt som e-handel, blomstrar. Det spelar ingen roll om det är kläder, möbler, bilar, matvaror eller något helt annat – allt fler beställer saker på nätet. Så vad ska du vara uppmärksam på som butiksoperatör - vi ger några tips. Ett par klick och allt är hittat. Några fler klick - allt är betalt och gjort. Snabbt, enkelt och spännande. Det här är de tre huvudpunkterna när du handlar online nu för tiden. Om du ser dig omkring inser du snabbt att många redan handlar på nätet. Den ökande populariteten för onlinebutiker är uppenbar, eftersom många kunder…
Läs mer
Vad är en bra Webbdesign?  5 Tips för bra Webbdesign

Vad är en bra Webbdesign? 5 Tips för bra Webbdesign

Webbdesign är viktigt. Nyligen genomförda studier visar att onlinebesökare inom några sekunder bestämmer sig för om de vill stanna kvar på din webbplats eller lämna den omedelbart. Webbdesignen ska strukturera innehållet på sidan på ett meningsfullt sätt och göra det lättare för besökarna att navigera. Eye-tracking-studier kan hjälpa till att placera vanliga grundläggande element på rätt sätt på sidan för att göra navigeringen så intuitiv som möjligt. Enligt det så kallade "F-schemat" börjar blicken hos en genomsnittlig användare i det övre vänstra hörnet på sidan och rör sig horisontellt till det högra hörnet. Sedan går användaren tillbaka till vänster och…
Läs mer
10 Saker att Tänka på när du skapar en Webbutik

10 Saker att Tänka på när du skapar en Webbutik

För att en onlinebutik, även kallad e-handel eller webbutik e ska fungera framgångsrikt måste många krav uppfyllas - en attraktiv design, en enkel navigering och ytterligare fördelar, till exempel i form av augmented reality, ökar besökarnas besökstid och säkerställer ökad försäljning. Vi presenterar tio av de viktigaste punkterna som är viktiga när du skapar webbutiker. 10 saker för hållbar framgång inom e-handel eller när du skapar en e-handel 1. Design är ett jobb för proffs Aldrig tidigare har det varit så enkelt att skapa din egen webbplats och använda mallar för att sätta upp en webbutik. Men det är inte…
Läs mer
Övertygande Design: Psykologi i Webbdesign

Övertygande Design: Psykologi i Webbdesign

Persuasive Design, även känt som över övertygande design på svenska är en beprövad del av varje UX-designprocess för att effektivt uppnå konverteringsmål. Vi ger en kort översikt av psykologi inom webbdesign. Vad är övertygande design? Persuasive Design är ett speciellt tillvägagångssätt för webbdesign. Som termen övertygande antyder ligger fokus på att övertala webbplatsbesökaren. Syftet är att användaren ska vidta en åtgärd som ett resultat av att uppfatta designen som han inte ens hade tänkt på innan han besökte webbplatsen. Den övergripande optimerade designen påverkar användaren att besöka webbplatsen oftare och under längre perioder och att använda den mer intensivt. Till exempel…
Läs mer
JPG, PNG, GIF: Bildformat på Webben – Allt du bör Veta

JPG, PNG, GIF: Bildformat på Webben – Allt du bör Veta

Vilka format är bäst lämpade för vilken användning? Vi ger en kort översikt över när bildformaten JPEG, GIF eller PNG ska användas. En av huvuddelarna på internetsidor är bilder, enligt mottot "En bild säger mer än tusen ord". På grund av den ständigt växande eller tillgängliga bandbredden och de förändrade tekniska förutsättningarna (t.ex. större skärmar, högre bildskärmsupplösning) har användningen av bilder på webben förändrats på ett sådant sätt att de ofta används mycket och i stor skala. Men även om laddningstiderna inte är i fokus nuförtiden som för några år sedan, är det fortfarande vettigt för att välja rätt bildformat…
Läs mer
7 Interaktionsprinciper för Bättre Användbarhet på din Webbplats

7 Interaktionsprinciper för Bättre Användbarhet på din Webbplats

De 7 interaktionsprinciperna enligt DIN EN ISO standard 9241-110 - för att optimera konvertering och bättre användbarhet i nätbutiker och webbplatser. Att utveckla en e-handel, webbplats, eller produkt med verklig användbarhet i åtanke är ofta lättare sagt än gjort. Men om du håller dig till de 7 dialogprinciperna/interaktionsprinciperna som finns inskrivna i ISO-kraven, är det halva striden. Dessa dialogkoncept påträffas regelbundet och gäller för närvarande inte bara programvara. Du säkerställer att ditt system fungerar effektivt, framgångsrikt och tillfredsställande för kunderna. I ett användbarhetstest kommer du regelbundet att se av konsekvenserna att ett upptäckt användbarhetsfel vanligtvis beror på ett brott mot…
Läs mer
10 Anledningar till Professionell Grafisk Design – Varför Anlita Grafisk Designer

10 Anledningar till Professionell Grafisk Design – Varför Anlita Grafisk Designer

Varför är professionell grafisk design viktig? Kan vi inte göra det själv? Denna fråga tillfrågas framför allt av ensamföretagare, hantverkare och företagare i små och medelstora företag mindre företag när det kommer till skapandet av nya tryckta produkter. Även om det är vanligt i stora företag att anlita en reklambyrå för grafisk design eller webbdesign, gillar små och medelstora företag att göra det själva. Låt oss övertyga dig om att det är värt att anlita en professionell grafisk designer eller designbyrå! 10 goda skäl till grafisk design 1. Det första intrycket räknas När potentiella kunder kommer i kontakt med ditt…
Läs mer
Vad är God Användbarhet på Hemsidan? Webbanvändbarhet Tips & Råd

Vad är God Användbarhet på Hemsidan? Webbanvändbarhet Tips & Råd

Psykologi, responsiv webbdesign, användbarhet. Vad är bra webbplatsanvändbarhet? Vi förtydligar grunderna om vad man ska hålla utkik efter och vilka vanliga misstag är gjorda och hur man undviker dem. Användbarhet och användarupplevelse: Vad skapar en bra och användarvänlig webbplats? Följande viktiga aspekter, som härrör från detta, bland annat i ämnet webbplatsens användbarhet: Grundfrågor: Vad utmärker bra webbanvändbarhet? Vad gör en webbplats verkligen användarvänlig? Hur kan användbarhet implementeras som en del av webbdesignen? Dessa och liknande frågor har varit i huvudet hos webbplatsägare och webbdesigners i många år. Anledningen till detta är att användarvänligheten hos en webbplats är en av de viktigaste…
Läs mer
Färgpsykologi i Webbdesign – Hur Fungerar Färger?

Färgpsykologi i Webbdesign – Hur Fungerar Färger?

Färger och deras betydelse - i denna artikel ger vi en inblick i färgens psykologi i webbdesign och vad man ska tänka på när man väljer färger för en webbplats. Färger och deras effekt är en elementär del i designprocessen. Inte bara vissa känslor kan utlösas med urval av färgen, men också handlingar kan påverkas. Färgernas psykologiska effekt bidrar alltså till att till exempel stärka ett varumärke eller företag, öka försäljningen eller leda besökare till webbplatsen till visst innehåll eller till vissa åtgärder för att animera. Principer för färgpsykologi och färgeffekten Färger väcker känslor hos oss, som påverkas av: Kulturella…
Läs mer
Psykologi i E-handel – Öka Försäljning Online med Försäljningspsykologi

Psykologi i E-handel – Öka Försäljning Online med Försäljningspsykologi

Vad är grunderna för försäljningspsykologi och hur kan du använda  använda dem för att öka försäljning online? Vi känner alla till detaljhandelsknep: De dyra sakerna som ställs mitt på hyllorna. De billiga märkena är däremot placerade nedanför så att de inte är i direkt räckhåll. Sedan de små produkterna som erbjuds dig framför kassan så att du fortfarande kan köpa dem. Men inte bara i fysiska butiker påverkas kunden av dessa små knep. Det finns också sätt online att övertyga kunder av ett köp för att övertyga och detta bör också användas. Den tekniska termen för denna procedur är försäljningspsykologi.…
Läs mer