Psykologi, responsiv webbdesign, användbarhet. Vad är bra webbplatsanvändbarhet?
Vi förtydligar grunderna om vad man ska hålla utkik efter och vilka vanliga misstag är gjorda och hur man undviker dem.
Användbarhet och användarupplevelse: Vad skapar en bra och användarvänlig webbplats?
Följande viktiga aspekter, som härrör från detta, bland annat i ämnet webbplatsens användbarhet:
Grundfrågor:
- Vad utmärker bra webbanvändbarhet?
- Vad gör en webbplats verkligen användarvänlig?
- Hur kan användbarhet implementeras som en del av webbdesignen?
Dessa och liknande frågor har varit i huvudet hos webbplatsägare och webbdesigners i många år. Anledningen till detta är att användarvänligheten hos en webbplats är en av de viktigaste aspekterna av någon webbplats.
I den här artikeln kommer vi att täcka grunderna i och webbanvändbarhet och ge dig konkreta riktlinjer med vilka du kan göra din onlinenärvaro kvalitativt användarvänlig.
Vi kommer också att gå in på några vanliga misstag i denna process och visa dig hur du kan testa användbarheten av din webbplats dig själv. Vad är användbarhet?
I början uppstår frågan, vad användbarhet är eller vad det betyder.
Användbarhet är baserad på några följande vägledande principer:
- affärer.
- Principer:
- Effektivitet
- Effektivitet
- Nöjdhet
Användbarhet i IT-system handlar därför om användare effektivt och effektivt att tillfredsställa. Alla webbaserade IT-system har detta mål gemensamt.
Vad som ligger bakom detta kommer vi att diskutera mer i detalj längre fram i artikeln genom att gå in på de fem grundläggande principerna för webbanvändbarhet.
Så vad menas med användbarhet i online-sammanhang?
Fokus ligger på att göra innehåll tillgängligt på ett tydligt och begripligt sättmed allvar och trovärdighet. Detta tjänar användarens intresse effektivt, effektivt och tillfredsställande.
Vilka är de 5 grundläggande principerna för god webbplatsanvändbarhet?
Nu när vi har en grundläggande förståelse för vad webbanvändbarhet är, låt oss titta på fem kärnprinciper för god webbplatsanvändbarhet titta på.
Dessa principer är avgörande för alla åtgärder du kan vidta för att förbättra din webbnärvaro
1. Tillgänglighet
Den första grundläggande principen för webbanvändbarhet beskriver avsikten, webbplatsbesökaren all information och funktioner på webbplatsen så lättillgänglig som möjligt nära. Det bör därför göras enkelt för användaren att tillfredsställa det behov som han besöker webbplatsen för.
Detta inkluderar dessutom allmänna användare, personer med funktionshinder som använder hjälpmedel som skärmläsare.
Webbplatsen ska också laddas snabbt och vara lätt att läsa på mobila enheter som smartphones och surfplattor.
Majoriteten av människor som är aktiva online nuförtiden gör det från sin smartphone eller surfplatta. Desto viktigare är det att informationen och funktionerna som erbjuds på en webbplats också lätt och enkelt kan nås via dessa enheter. Om så inte är fallet kommer användaren snabbt att bli frustrerad och lämna sidan igen.
2. Klarhet
Den andra principen för webbanvändbarhet är klarhet. Detta beskriver målet att webbplatsen ska utformas på ett sådant sätt att användaren enkelt kan hitta runt . Det innebär att både strukturellt och visuellt ska skapas ett tydligt utseende som är målinriktat och som inte går vilse.
Det måste också göras skillnad mellan en allmänt komplex design och en målinriktad design. Ett särskilt ovanligt utseende på en webbplats kan (trots dess spännande utseende) förvirra och distrahera webbplatsbesökaren snarare än att tillfredsställa hans faktiska behov.
3. Förståelse
Den tredje grundsatsen för webbanvändbarhet är förståelse. Så fort en person besöker en webbplats för första gången sker en inlärningsprocess, medvetet eller omedvetet, som ska leda till en förståelse för struktur och innehåll.
Enligt den grundläggande principen om förståelse är det viktigt att hålla denna process så kort som möjligt. Användaren bör förstå så snabbt som möjligtvad han ser och hur han hittar på hemsidan. Syftet är att det ska finnas en tydlig förståelse för om han har kommit till rätt plats och hur han kan hitta dit. En välstrukturerad navigering och lämpligt inställda länkar är klassiska exempel för lämplig användning av denna tredje grundläggande princip.
4. Trovärdighet
Förutom de grundläggande principerna för användarvänlighet redan förklarat, trovärdigheten för webbnärvaron avgörande. Denna fjärde princip beskriver målet att användaren ska ha förtroende för innehållet, själva webbplatsen och människorna utvecklats bakom det.
Detta är därför viktigt, liksom bästa innehållet och funktionerna på en webbplats är till ingen nytta om användaren inte litar på dem. Autenticitet och transparens spelar också en nyckelroll. Webbplatsens operatör ska vara tydligt synlig och sitt utseende autentiskt.
5. Relevans
Den femte och sista principen för webbanvändbarhet är relevans. Innehållet, funktionerna och designen på en webbplats bör alltid anpassad till målgruppen. Detta innebär att erbjudandet är skräddarsytt för användarens specifika behov.
Om så inte är fallet kommer användaren snabbt att lämna sidan igen eftersom han inte kan hitta det han letar efter eller för att hans behov inte har tillgodoses tillräckligt innehållsmässigt.
Webbplatsägaren ställs inför utmaningen att han ska definiera vilka hans målgrupper är och ta reda på vilka personer som överhuvudtaget besöker webbplatsen. Dessa personers avsikt är då avgörande för vilket innehåll som ska presenteras för att tillgodose behovet i enlighet därmed.
Vad är skillnad mellan webbplatsanvändbarhet och användarupplevelse (UX)?
I anslutning till användbarhet nämns också begreppet användarupplevelse, som förkortas till UX (user experience). Dessa två termer används ofta som synonymer för varandra, men betyder i princip INTE samma sak.
Webbplatsens användbarhet beskriver hur lätt det är för användare att hitta runt en webbplats och använda dess funktioner. Däremot fokuserar användarupplevelsen på den kompletta upplevelsen på webbplatsen. Detta inkluderar även de känslor som en användare känner när de interagerar med en webbplats. Detta innebär också att till exempel användbarhet kan mätas mycket lättare än användarupplevelsen.
I slutändan är webbanvändbarhet en del av upplevelsen som en besökare har på en webbplats och därmed en del av övergripande användarupplevelse.
Medan webbanvändbarhet försöker göra användningen av webbplatsen så effektiv och tillfredsställande som möjligt, med hänsyn till de grundläggande principerna som presenteras ovan, handlar användarupplevelsen om ett holistiskt och mer djupgående tillvägagångssätt.
Typiska och vanliga användbarhetsfel
Om ett kvalitativt resultat av webbanvändbarhet ska uppnås bör några vanliga misstag undvikas.
I det här avsnittet kommer vi att avslöja några av de vanligaste felen:
Börja från dig själv
När man designar en webbplats är ett vanligt misstag att den skapas från operatörens eller webbdesigners synvinkel. Det försummas att designen inte nödvändigtvis passar med användaren. Tvärtom, en besökare som kommer till en webbplats för första gången har ett helt annat perspektiv än ägaren och utvecklaren av sajten.
Detta perspektiv måste beaktas vid design av webbplatsen, till och med stå i centrum. Det är viktigt att sätta sig i användarens position och att involvera neutrala personer i utformningen och utformningen av webbplatsen
Detta är det enda sättet att uppnå en tilltalande och målinriktad webbanvändbarhet för de personer vars behov du faktiskt vill tillgodose.
Vad är bra webbdesign?
Oöverskådlig navigering
I grund och botten bör en webbplats utformas så att användaren kan hitta runt så enkelt och intuitivt som möjligt.
Navigation spelar den viktigaste rollen.
Bra navigering måste vara intuitivt förståelig. Syftet är att komma till och komma åt det viktigaste innehållet på webbplatsen med så få klick som möjligt. Så du bör också sätta dig själv i positionen som en ny webbplatsbesökare.
Saknar sökfunktion
En sökfunktion ger möjlighet att söka i allt innehåll på en webbplats dynamiskt och sådant för att hitta matchande resultat.
Sökfunktionen är ett välkommet alternativ till manuell sökning och navigering till innehållet du letar efter. Sökfunktioner är nu standard på webbplatser och bör därför under inga omständigheter skippas. Dessutom måste den vara välplacerad och lätt att hitta.
Sökresultat bör också vara så specifika som möjligt så att användaren inte behöver gräva igenom för mycket värdelös information för att gör att hitta det han letar efter. En saknad sökfunktion är definitivt ett av de vanligaste misstagen.
Webbplatsen är inte optimerad för olika enheter
Under tiden räcker det inte längre att en webbplats enbart är anpassad för stationära datorer. Med det ständigt ökande antalet mobila enheter som smartphones och surfplattor har det blivit absolut nödvändigt att utveckla webbplatser som också kan användas enkelt på dessa enheter.
Detta kräver responsiv webbdesign, vilket innebär att webbplatsen automatiskt anpassar sig till den enhet som används. Än idag finns det många webbplatser där detta användbarhetsfel kan hittas.
Laddningstiderna är för långa
Ett annat vanligt fel som är relaterat till webbanvändbarhet är inte tillräckligt överväga och optimera laddningstiden för webbplatsen. I vår snabbrörliga värld blir tiden mer och mer värdefull. På grund av detta är användare mindre och mindre villiga att vänta länge på att en webbplats ska laddas.
Det finns flera anledningar till att laddningstiderna kan ta för långa tider. Det beror ofta helt enkelt på media som är för stora. Men för långa svarstider på servern och andra potentiella källor till problem kan också vara orsaken till långa laddningstider.
Texter är svåra att läsa eller obegripliga
Utöver designen är också texterna på webbplatsen avgörande för god webbanvändbarhet. Texterna ska vara tydliga och koncisa. Detta har två fördelar. För det första kan användare snabbt hitta det de letar efter. Å andra sidan läses långa texter ofta helt enkelt inte av besökarna på en webbplats.
Saknade strukturering av texterna i tematiska avsnitt och en föga tilltalande formulering är därför också en del av de vanligaste misstagen relaterade till webbanvändbarhet.
Försummande av att testa
För att uppnå en bra användarupplevelse är det viktigt att för att utföra användartestermed jämna mellanrum. I dessa så kallade användbarhetstester uppmanas målgrupper att testa webbplatsen under realistiska förhållanden och ge feedback. Denna feedback används sedan för att göra nödvändiga justeringar.
Det finns olika tillvägagångssätt och metoder för att genomföra ett sådant test. Vi kommer att presentera några av dem senare i den här artikeln. I praktiken försummas dock denna process ofta. Som ett resultat av detta möter många webbplatser inte användarnas behov så bra som de skulle kunna eller borde.
För mycket reklam
Reklam är för många webbplatser en viktig inkomstkälla. Men för mycket reklam irriterar besökarna och skadar försöket att göra rätt innehåll upptäckbart för dem.
För mycket reklam kan också ha en negativ effekt på bilden av webbplatsoperatören. Det är därför viktigt att undvika detta misstag och att placera reklam noggrant.
Webbplatschecklista för god användbarhet
Nedan hittar du en kort checklistasom hjälper du kan kontrollera din webbplats för användbarhet och optimera den vid behov:
Är de använda elementen konsekventa?
Använd ett konsekvent designkoncept för element på din webbplats. Knappar, länkar och andra element ska verka konsekventa. Särskild uppmärksamhet bör ägnas färgschema, teckenstorlekar och mediaplacering.
Är alla texter läsbara?
Kontrollera att dina texter är passande och samtidigt lättlästa. Tilltalar de? Finns all nödvändig information tillgänglig? Finns det delar av texten som är överflödiga eller missvisande?
Är innehållet på webbplatsen tydligt strukturerat?
Innehållet på din webbplats bör vara tydligt strukturerat. Detta gör orienteringen enklare för användarna och har även en positiv effekt på sökmotoroptimeringen av din webbplats.
Fungerar webbplatsen på olika enheter?
Se till att din webbplats också är optimerad för mobila enheter.
Är navigeringen begriplig och övertygande strukturerad?
Din webbplatsnavigering bör vara tydlig och logisk. Användare ska enkelt kunna navigera på webbplatsen och navigera till det viktigaste innehållet.
Förstår användarna så snabbt som möjligt vad de kan förvänta sig på webbplatsen?
Är det möjligt för webbplatsbesökare att förstå vad webbplatsen handlar om på några sekunder? Det så kallade ”above the fold”-innehållet är särskilt viktigt i detta sammanhang. Detta är området på en webbplats som är synlig utan att rulla. I det här området bör användaren redan kunna se vad de kan förvänta sig på sidan
Är laddningstiderna acceptabla?
Se till att laddningstiderna för webbplatsen är så låga som möjligt. Detta har en positiv effekt på användarupplevelsen och påverkar även sökmotoroptimeringen.
Fungerar alla länkar?
Kontrollera att alla länkar på din webbplats fungerar. Detta inkluderar inte bara externa utan även interna länkar.
Vad är nyttan av en bra användbarhet?
Bra webbanvändbarhet har många fördelar, här har vi listat några av dem åt dig: Förlängning av uppehållstiden.
När användare lätt hittar runt en webbplats stannar de på webbplatsen längre. Detta har en positiv effekt på bilden och ger också fler möjligheter att presentera produkter eller tjänster.
Minskning av antalet supportförfrågningar
Om du kan hitta det du letar efter snabbt och utan problem kan detta minska antalet supportförfrågningar, eftersom användarna kan hjälpa sig själva och färre problem med förståelsen uppstår.
Minskad avvisningsfrekvens
Om en webbplats är enkel att använda har detta även en positiv effekt på den så kallade ”bounce raten”. Detta är andelen användare som lämnar en webbplats utan att interagera med den. Om avvisningsfrekvensen är låg indikerar detta att användarna tycker att innehållet är intressant och därför är mer benägna att stanna kvar på sidan.
Förbättring av omvandlingsfrekvens
En bra webbplats som är lätt att använda har också en positiv effekt på konverteringsgraden. När användare snabbt och enkelt hittar runt en webbplats är det mer sannolikt att de köper eller skriver på ett kontrakt, till exempel.
Ökning av försäljningen
Som ett resultat av den ökade konverteringsgraden och de övriga fördelarna som nämnts kan kvalitativ webbanvändbarhet i slutändan också öka antalet genererade försäljningar, vilket på motsvarande sätt leder till en försäljningsökning. Dessutom, när användare har en positiv upplevelse på en webbplats är det mer sannolikt att de kommer tillbaka och gör ett nytt köp.
Öka kundnöjdheten
En bra lätthet användningen har också en direkt inverkan på kundnöjdheten. Nöjda kunder är mer villiga att rekommendera en webbplats och att stärka dess goda image.
Hur kan jag testa användbarheten?
En bra användbarhet av en webbplats är nyckeln till en positiv användarupplevelse. Men hur kan du testa dem?
Det finns flera sätt att göra detta. Några av dessa metoder diskuteras i det här avsnittet:
System Usability Scale (SUS)
System Usability Scale (förkortat SUS) är en användbarhetstestmetod baserad på en Frågeformulär med tio frågorbaserat. Dessa frågor använder en svarsskala på flera nivåer, en Likert-skala.
SUS-metoden utvecklades 1996 av John Brooke och existerar än idag.
CardSort
Kortsortering är en metod som används för att utveckla och testa logiska navigeringsstrukturer. Enligt specifikationerna krävs minst 15 representativa testpersoner för denna procedur.
Dessa försökspersoner får nu kort, med ett kort som motsvarar en menyalternativ. Människorna har nu till uppgift att välja bland dessa kort vilka de tycker är de bästa toppmenyn. på På så sätt kan bästa möjliga menystruktur utvecklas med hänsyn till representativa åsikter.
Fokusgruppsmetod
Med fokusgruppsmetoden, en hölls modererad gruppdiskussion, där ett utbyte av intryck och åsikter samt idéer äger rum.
Denna metod bör orsaka relativt spontana reaktioner från deltagarna han rorsak från vilken möjliga förändringar sedan kan härledas.
Eye Tracking
Eye tracking-metoden mäter ögonrörelser för användare eller försökspersoner när de använder en produkt, programvara eller webbplats. Användarupplevelsen (UX) och användbarheten undersöks genom eyetracking i samband med vissa uppgifter eller applikationsscenarier.
Vid utvärdering av de erhållna uppgifterna kan mycket användbar kunskap kan erhållas, till exempel om användaren känner igen en viss knapp, vilka element ämnet tittar på först, men också vilka element som får mest uppmärksamhet under sessionen.
Förbättring av kundnöjdheten ökar försäljning – en bra webbanvändbarhet har positiva effekter om nästan varje aspekt av ett företags eller en persons onlinenärvaro.
Det är därför desto viktigare att designen av webbplatsen är användarcentrerad och att navigeringsvägar, utseende och struktur ses ur användarens synvinkel.
I den här artikeln har vi behandlat de olika grundläggande principerna för webbanvändbarhet och har gett dig tips på hur dessa principer kan omsättas i konkreta åtgärder.
Användbarhet vill använda metoden för användarcentrerad design.
Undvik problem som frustration eller irritation när du använder interaktiva produkter. Detta uppnås genom att hjälpa användaren att nå sina mål som effektivt, effektiv och tillfredsställande att uppnå . Användaren brukar inte märka bra användbarhet, men negativa oftast direkt.
Användarupplevelse (UX), å andra sidan, inkluderar också ämnet användbarhet, men går utöver det. Hon vill att användaren ska ha kul och som positiv upplevelset.ex. B. vid besök på en webbplats, i allmänhet vid användning av konsumentprodukter, men även i arbetssammanhang
Varför är User Experience Design (UX-Design) viktigt?
User Experience Design beskriver processen för att optimera användarupplevelsen på webbplatsen där användbarhet är en viktig del av det. Denna process är viktig eftersom den inte bara avgör användarens tillfredsställelse, utan också en positiv effekt om lönsamheten för webbplatsen och dess operatör.